Hållbar utveckling i Höga Kusten
Höga Kusten har formats under tusentals år och vi som bor och verkar här vill att platsen vi kallar vårt hem ska finnas att uppleva, vårda och bevara i årtusenden till. Under de närmaste åren vill vi tillsammans att Höga Kusten ska utvecklas till en attraktiv hållbar och tillgänglig plats dit allt fler längtar. För att denna utveckling ska ske på ett hållbart sätt har vi brutit ned vår resa i olika viktiga steg som ska tar oss framåt. Här presenterar vi flera av de steg som vi i Höga Kusten redan tagit eller är mitt uppe i att genomföra och vi hoppas det ska inge både hopp och inspiration samt leda till ny kunskap till att nå en nivå till!
Projekt & aktiviteter på temat hållbarhet
Här ger vi dig några fler genvägar till andra saker som sker inom temat hållbarhet.
Digital Innovation och Hållbar Tillväxt i Höga Kusten
Projektet handlar om att hjälpa små och medelstora företag inom besöksnäringen i Höga Kusten att bli mer hållbara, innovativa och konkurrenskraftiga. Genom strategiska analyser, smarta tekniska lösningar och bättre marknadsföring ska vi öka kunskapen om hur besöksnäringen skapar värde och stärka företagens möjligheter att växa.
HK Dest medlem i GSTC
Höga Kusten Destinationsutveckling är medlem i det internationella nätverket för hållbar turism: Global Sustainable Tourism Council (GSTC).
Attraktionskraft och grön omställning – ett webbaserat varumärkesexperiment för besöksnäringens hållbara utveckling
Projektet ska undersöka sambandet mellan destinationens varumärkesarbete, besökares upplevelser och den gröna omställningen av företag inom besöksnäringen.

Visit Swedens verktygslåda för att kommunicera hållbarhet
För att attrahera kunder som prioriterar hållbarhet, är det viktigt att som en del i hela erbjudandet berätta om det hållbarhetsarbete som görs. Här finns insikter och fakta som kan stödja och inspirera din marknadsföring för att nå just de resenärerna.

Höga
Kusten
Löftet
Vårt arv skapades för 10 000 år sedan.
Vi ser till att det håller i minst 10 000 år till.
Har du också bestämt dig för att vara en del av lösningen?
Vad är Höga Kusten-löftet?
När du kommer till Höga Kusten lovar vi dig ett genuint Höga Kusten-värdskap. Där du som besökare känner dig som hemma och möts av ett varmt bemötande från våra näringsidkare och lokalbefolkning. I gengäld vill vi att du som besökare ska ta ansvar. Att du ser din roll i arbetet för ett mer hållbart resande. Med kampanjen ”Lova Höga Kusten” vill vi att du ska lova saker som: att ta med dig ditt skräp, inte elda på berghällar och inte riskera ditt eller andras liv när du tar selfies. Känn dig hjärtligt välkommen att tillsammans med oss värna och vårda Höga Kusten till kommande generationer.

Naturturismföretagen
Tillsammans med naturturismens olika främjarorganisationer samarbetar vi bland annat genom partnerskap där Naturturismföretagen kan bidra med kompetens, utbildning, rådgivning och stöd kring systematiskt hållbarhetsarbete för företag verksamma inom natur- och ekoturism.
Strategiska områden mot 2030
Utifrån omvärldens utmaningar, våra egna styrkor och svagheter samt vår vision och våra mål har vi identifierat fem strategiska områden med tillhörande delstrategier som vi bedömer att vi behöver jobba med för att vara framgångsrika mot 2030.
Öka attraktionskraften
Skapa fler reseanledningar och öka investeringsgraden.
Lyft kommunikationen
Stärk platsvarumärket, bygg personliga relationer och digitalisera smart.
Stärk systemet
Fördjupad samverkan och förenkla och underlätta företagande och entreprenörskap.
Hellre hållbart
Fler besökare under hela året och hållbarhet i allt.
Turistanpassa tillgängligheten
Utveckla infrastrukturen och öka tillgängligheten.
A natural refuge on the wild High Coast offers travelers a greener alternative
New York Times
När den ansedda amerikanska tidningen New York Times presenterar 52 hållbara internationella resmål har de valt Höga Kusten i deras urval. Med glädje, stolthet och ödmjukhet läser vi den fina motiveringen: ”A natural refuge on the wild High Coast offers travelers a greener alternative”. Listan identifierar platser där man fortfarande kan hitta något särskilt genuint och där dessutom resandet görs på ett framtida sätt. Vi är många som samverkar för missionen att skapa en attraktiv, hållbar och tillgänglig plats dit allt fler längtar – och extra kul att vi uppmärksammas av en tungviktare bland internationell press.