Här hittar du riktlinjer för den grafiska kommunikationen kring varumärket Höga Kusten, vår visuella identitet, olika versioner av logotypen och andra grafiska delar samt budskap och bilder som rör vår kommunikation.
Här kan du ladda ner en populärversion av vår visuella identitet.
Här hittar du riktlinjer för den grafiska kommunikationen kring varumärket Höga Kusten. Syftet med detta är att skapa en tydlig destination. Reglerna ska efterföljas i all grafisk exponering gällande Höga Kusten. På så sätt undviker vi godtyckligt bruk, vilket skapar förvirring och därmed skadar destinationens identitet.
I vårt visuella uttryck väljer vi att tydligt utgå från våra egenskaper, värdeord och våra mest kännetecknande tillgångar.
Vår viktigaste grafiska igenkänning, vår logotyp, är skapad utifrån idén att synliggöra och symbolisera en kombination av viktiga kännetecken i regionen; Höga Kusten-brons siluett, landhöjningens stigande form, skepnaden av en lägereld, trädets stabila förankring i marken, nipornas siluett, båten som bryter vågorna, bergen som reser sig från havet – för att nämna några.
Och den råa strukturen har vi hämtat från rapakivigranitens karaktär, som ger vår identitet en påtaglig känsla och närvaro av natur.
Vi använder oss av logotyper i ett antal varianter enligt nedan.
Vi utgår alltid från att använda primär logotyp. Sekundär logotyp används endast i särskilda fall där det inte går att använda primär logotyp eller av annan anledning (godkänd av profilansvarig). Som designelement har vi även möjlighet att använda logotypen med linjelement, som en havsyta där logotypen reser sig som berg ur hav. Linjen är då alltid utfallande på den plats där den används.
Viktigt i vår kommunikation kring varumärket är att vår logotyp inte får användas i samband med annan logotyp eller text, som ersättning för att beteckna platsen Höga Kusten. Exempelvis ”Höga Kusten rid- och äventyrsläger 2018” eller ”Vandringsfestivalen Höga Kusten”. I inget av dessa, eller liknande, fall får logotypen användas som del av annan helhet, stycke, text, bild, formulering eller varumärke.
Samprofilera dig med Höga Kustens logotyper
De sekundära logotyperna är godkända att användas av andra aktörer, företag eller samarbetspartners som vill profilera sig med Höga Kustens varumärke. De primära logotyperna får ej användas av dessa parter.
För att logotypen alltid skall framträda optimalt finns det en frizon runt den, där inga störande inslag som text eller bild får förekomma. Frizonens storlek är densamma som bredden på sista bokstaven ”N” i logotypen.
Notera att detta inte gäller där hela logotypen avsiktligt ligger på bild som bakgrund.
Godtycklig användning av logotyp skapar förvirring och skadar vår identitet.
Följande exempel illustrerar hur logotypen inte får användas eller hanteras.
Kontakta gärna profilansvarig för ytterligare information om logotypens användning.
Vi använder två typsnitt som ska nyttjas i all skriftlig extern kommunikation, som skyltar, annonser och andra trycksaker. Circular används i rubriker och även i kortare brödtext, medan Garamond är avsedd för brödtext och längre texter. Med fördel kan och ska de nyttjas tillsammans för en bra dynamik.
Circular har en tydligare font som är stilren och har högt uppmärksamhetsvärde, medan Garamond är behagligare där lätt läsbarhet önskas.
För intern användning kan även typsnittet Helvetica nyttjas i exempelvis powerpoint-dokument eller liknande som ersättning för Circular, om detta inte finns tillgängligt.
Våra färger hämtar inspiration från vår karaktär och våra tillgångar, och är döpta därefter för god kännedom.
I skrift och där det anses ge bättre återgivning kan svart användas som ersättning för granit. Vår logotyp är satt i primärfärgen granit, för att inte bli för hård i kontrast mot vit bakgrund. I särskilda fall kan även logotypen färgsättas med svart som bas.
PMS: COOLGRAY 11 C
CMYK: 44, 34, 22, 78
RGB: 77, 79, 83
HTML: 4D4F53
PMS: 646 C
CMYK: 74, 30, 3, 12
RGB: 84, 130, 171
HTML: 5482AB
PMS 302 C
CMYK 100, 46, 12, 58
RGB: 0, 65, 101
HTML: 004165
PMS: COOLGRAY 8 C
CMYK: 23, 17, 13, 46
RGB: 139, 141, 142
HTML: 8B8D8E
PMS: 716 C
CMYK: 0, 63, 99, 0
RGB: 236, 122, 8
HTML: EC7A08
PMS 1815 C
CMYK: 18, 98, 86, 56
RGB: 120, 35, 39
HTML: 782327
PMS: 553 C
CMYK: 82, 30, 65, 82
RGB: 33, 67, 50
HTML: 214332
PMS: 7502C
CMYK: 6, 14, 35, 7
RGB: 211, 191, 150
HTML: D3BF96
CMYK används vid fyrfärgstryck, där alla färgtoner skapas ur de fyra grundfärgerna C =cyan (blå), M = magenta (röd), Y = yellow (gul) och K = kelvin (svart). Siffran framför varje bokstav anger hur många procent av varje grundfärg som ingår i den aktuella färgtonen (exempel: C = 30 betyder 30 % cyan).
PMS (Pantone Matching System) är färdigblandade färgkulörer. Om du till exempel ska trycka logotypen på ett plagg eller en skylt är det dessa färguppgifter du ska lämna ut.
RGB används för att visa rätt färgnyanser i digitala medier och till exempel i PowerPointpresentationer.
HTML är den kod som används på webben.
Våra grafiska element kompleterar vår logotyp och används för att skapa återkommande mönster eller högre igenkänning utanför själva varumärket. Med linjen som bas, vår havsyta, som även används med vår logotyp, har vi ett mönster som tar igen våra starka naturnära former; träden, bergen och havet.
Mönstret kan nyttjas för dekorelement, på produkter, väggar och trycksaker.
Denna grafiska stil använder vi även i den handritade geografiska karta där vi visualiserar vår destination. Ritad i en oavbruten linje. Kartan ska alltid vara utfallande på den yta där den ligger, så att inget slut ses på linjen. Linjetjockleken ska harmoniera med övriga element vid samma yta, som de grafiska elementen. Linjen kan även integreras i de grafiska elementen för större effekt.
Förslag på olika appliceringar av logotyp och grafiska element. Tänk på att val av produkter, avseende både val av färger och materialval harmonierar med vår visuella identitet, och karaktär enligt kommunikationsstrategin.
Vill du nyttja Höga Kustens logga i din marknadsföring? Du får använda de två sekundära logotyperna i din marknadsföring. Läs mer om samprofilering här.
Höga Kusten Destinationsutveckling AB
Järnvägsgatan 6, 891 31 Örnsköldsvik
info@hkdest.se
Org.nr: 556961-4067