Digital Innovation och Hållbar Tillväxt i Höga Kusten

Vi hjälper besöksnäringen i Höga Kusten att bli mer hållbar, innovativ och att växa genom smarta analyser, ny teknik, bättre marknadsföring och ökad kunskap.

Projektet vill stärka besöksnäringen i Höga Kusten att bli mer hållbar, innovativ och konkurrenskraftig.

Genom att kombinera strategiska analyser, smarta tekniska lösningar och effektiv marknadsföring stärker vi företagens möjligheter att växa. Projektet syftar till att:

  • Stärka destinationsutvecklingen genom digitalisering och användningen av AI.
  • Förbättra konkurrenskraften genom ett utvecklat ”hela-året-arbete”.
  • Öka kunskapen om hur besöksnäringen skapar värde för platsen.

Tillsammans skapar vi en starkare, hållbättre och mer framåtblickande besöksnäring i Höga Kusten.

Mer detaljerad information om projektets aktiviteter uppdateras löpande.

Projektets materialbank

Här kan du ladda ner olika dokument som tagits fram inom projektet.

Projektet är finansierat av Europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Västernorrland, Höga Kusten Destinationsutveckling AB och Höga Kusten Turism. Projektet ägs och drivs av Höga Kusten Destinationsutveckling AB. Projektet har en total budget på 10 miljoner kronor.

2025-01-01 – 2028-04-30

Projektets huvudmål är att främja hållbar utveckling, öka innovationskapaciteten och stärka konkurrenskraften för små och medelstora företag inom besöksnäringen i Höga Kusten samt öka deras och främjandesystemets kunskap om besöksnäringens värdeskapande genom strategiska analyser, tekniska lösningar och förbättrad marknadsföring.

  • Delmål 1: : Genom att använda digitala innovativa lösningar och AI för att förbättra besöksupplevelsen, destinationsutvecklingen och marknadsföringen av Höga Kusten har ökat företagens och destinationens attraktivitet på nationell och internationell nivå.
  • Delmål 2: Att utveckla ett systematiskt hela-året-arbete genom att analysera och anpassa erbjudanden för olika målgrupper, förbättra marknadsföring och kommunikation samt främja affärs- och produktutveckling som stärker företagens konkurrenskraft och möjlighet till inkludering i nationella och globala värdekedjor.
  • Delmål 3: Att företagens möjlighet till utveckling i Höga Kusten har stärkts genom att utöka företagens och främjandesystemets kunskap om besöksnäringens värdeskapande i Höga Kusten genom analyser, metoder och kunskapsspridning.

Kontakt för frågor?

Cecilia Lideskog

Cecilia Lideskog

Strategic development

Cecilia has worked with business development and public financing for 20 years, with a particular focus on EU funding. She has in-depth experience in creating and running projects and together with other stakeholders, has been involved in many development projects here in the High Coast. Cecilia has worked as a strategist here at Höga Kusten Destinationsutveckling since it was founded in 2014.