När bygder, föreningar, företag och kommuner presenterar livet och jobben i Höga Kusten med en gemensam röd tråd i sin kommunikation ökar möjligheten till inflyttning. Därför har vi tagit fram en verktygslåda för att rekrytera och kommunicera med olika målgrupper. Allt material är fritt att använda.
Vad du kan göra för att lättare hitta och attrahera kompetens i en värld av hög konkurrens.
För att attrahera, rekrytera och behålla behövs de mjuka värdena som gör att ditt företag sticker ut i konkurrensen om personal. Att använda en attraktiv plats och dess mervärden för att stärka ditt arbetsgivarvarumärke och rekryteringsprocessen kan göra skillnad. Det gör också att man kan konkurrera med annat än lönen och minskar omsättning på anställda då de stannar och trivs på orten.
Tydliga värderingar och en sund kultur på arbetsplatsen är en viktig grund för alla företag. Valda värdeord genomsyrar alla dagliga handlingar och bildar grund för rekrytering och utvärdering av personal. Men värdegrunden är oftast för vid i sin konstruktion för att kunna attrahera talanger. Då krävs ett mer specifikt värdeerbjudande som är skräddarsytt för rollen som anställd hos er.
En Employer Value Proposition (EVP) är ett löfte till nuvarande och potentiella medarbetare om vad ni erbjuder dem. Här ska sanna styrkor och framtida ambitioner fram. Ett bra löfte klargör både vad potentiella kandidater kan räkna med av arbetsgivaren, och vad som förväntas av dem.
Att använda och tydliggöra en attraktiv plats som hävstång kan göra att ”rätt” personer aktivt söker sig till er. Då får ni möjlighet att konkurrera med annat än löner och dessutom når företaget minskad omsättning på anställda då de stannar och trivs på orten.
Viktiga parametrar i en EVP är mjuka värden som självbestämmande och förtroende, att hitta ett motiverande syfte och en nytta utanför sig själv, tillhörighet i vardagen och balans mellan arbete och en meningsfull fritid. Där kommer platsen in i bilden. Oavsett om den är närmaste by, stad eller hela Höga Kusten.
ATTRAHERA – Tryck på möjligheten till flexibla arbetsdagar och snabb tillgång till dramatisk och vacker natur. Berätta om hållbarhetsambitioner och lägereldsbemötande i Höga Kusten och hur nya personer uppskattas och välkomnas.
REKRYTERA – Visa upp närområdets pärlor redan här, tydliggör korta tidsavstånd till fritidsaktiviteter, berätta om föreningsliv och nätverk som matchar kandidatens och låt platsens välkomnande kultur bli tydlig.
BEHÅLLA – Se till att möjligheten till flexibla arbetsdagar består. Hjälp medarbetare in i lokala nätverk, håll personaldagar utomhus och visa upp alla anledningar att stanna. Är det svårt att göra skillnad för andra människor eller klimatet i yrket? Gör då skillnad för platsen!
För att kunna attrahera, behålla och motivera anställda krävs att det du säger stämmer med verkligheten. En stor del av arbetet handlar faktiskt om att hålla sitt löfte!
Använd gärna text och bildspråk från Höga Kustens varumärkes- och kommunikationsplattform med värdeorden äkthet, omtanke, gemenskap och stolthet.
Låt gärna personalen bli delaktig i utvecklingen av ert arbetsgivarvarumärke och att arrangera aktiviteter för friskvård och rekreation. Ha gärna en budget för aktiviteterna så att de förslag som gruppen tar fram är genomförbara.
På hogakusten.com finns tips på aktiviteter och möteslokaler för er verksamhetsplanering och andra personalträffar, var man kan äta och fika med mera.
Vet du om att du som företag i Höga Kusten och länet kan söka stöd från Region Västernorrland för investeringar och tjänster som till exempel text, foto, film samt annonskampanj för att rekrytera personal nationellt och internationellt? Stödnivån för rekryteringskampanj är upp till 50 procent och maximalt stöd som kan beviljas är 30 000 kronor. Utvecklingsstödet kan sökas för investeringar/tjänster upp till 100 000 kronor. Det finns andra företagsstöd att söka men utvecklingsstödet är det enda som Region Västernorrland kan ge för rekryteringskampanj, om ditt företag och det du vill göra uppfyller villkoren.
Investeringen/tjänsten ni söker för måste vara på minst 20 000 kronor och marknadsföring för att rekrytera personal får max ske under 3 månader.
Läs mer och se villkor hos rvn.se för att få stöd till rekrytering eller annat som utvecklar ditt företag.
Är ni ett nätverk med företag på landsbygden så kan ni gå ihop och göra en gemensam ansökan till Leader Höga Kusten om landsbygdsstöd för att attrahera, rekrytera och behålla kompetens tillsammans.
Till exempel så skulle ni kunna göra ett gemensamt employer branding-material, med text, foto och film, åka på rekryteringsmässa och ha gemensamma rekryteringskampanjer digitalt och i print. Ett exempel på ett nätverk av landsbygdsföretag som sökt landsbygdsstöd för att attrahera kompetens är Jobba & Lev-landsbygd i Örnsköldsvik.
En liknande satsning som landsbygdsföretagen i Örnsköldsvik gjorde skulle särskilt kunna passa in under insatsområdet Hållbart näringsliv, i Leader Höga Kustens lokala utvecklingsstrategi.
Ett företag som lyckats bra med sin rekrytering genom att använda Höga Kusten i sin kommunikation är Mondi Dynäs. Läs mer om deras rekryteringskampanj och ta del av ett lyckat exempel på hur du kan nå ut med din rekrytering och samtidigt locka med platsen och dess mjuka värden.
Ta del av och använd inspirerande stories om andra som valt att jobba och leva i Höga Kusten.
Flytten från Stockholm hem till Härnösand gav Tobias och Johanna Lindenkäll oanade möjligheter att kombinera givande karriärer med ett tryggare liv nära naturen.
Lars från bergen i Schweiz och Frida från Dalarna kombinerar elitsatsning inom skidorientering med ett spännande arbetsliv på två av regionens spjutspetsföretag.
I Undrom förverkligar paret Marco och Nicole Pieren sin dröm om hållbarhet på alla livets plan och låter andra uppleva norrländsk natur på nära håll.
Ett företag som lyckats bra med sin rekrytering genom att använda Höga Kusten i sin kommunikation är Mondi Dynäs. Läs mer om deras rekryteringskampanj och ta del av ett lyckat exempel på hur du kan nå ut med din rekrytering och samtidigt locka med platsen och dess mjuka värden.
Vår bildbank är framtagen specifikt för talangattraktion i Höga Kusten. Läs mer om rekommenderat bildspråk i kommunikationsplattformen.
Bildkollaget visar ett urval av våra bilder. Maila oss för att få tillgång till bilderna i högupplöst format. Kom ihåg att bilderna inte får redigeras och att fotografen måste anges tillsammans med bilden.
På vårt YouTube-konto hittar du en inspirerande image-film och berättelser från andra som redan gjort resan till Höga Kusten.
Vi har tagit fram färdigtryckta flyers på svenska och engelska som du kan använda för att attrahera talanger till Höga Kusten.
På Recruto.se kan talanger matcha sitt CV mot arbetsgivare i Höga Kusten.
”En samordnare är nyckeln för lyckat samarbete”
Micke Berggren, Kramfors-Alliansen
”Våga samarbeta med den som är olik dig”
Sofie Holmgren, samordnare Bygdsam Nätradalen
”Ta vara på kraften i det ideella engagemanget”
Mia Karlsson, ordförande Leader Höga Kusten och Sollefteå Skidor
”Partnerskap i stället för sponsring är ett nytt sätt att tänka”
Julia Sandberg, Bygg & Byggledning i Örnsköldsvik
”Vi ser det som att föreningen säljer social hållbarhet”
Jonas Wessling, Härnösands Handbollsförening
”Ridskolan är en arena för tillväxt och samverkan”
Annika Lundqvist, Härnösands ridskola
Använd gärna vår bildvägg, vårt podium och våra rollups på ert nästa möte eller rekryteringsmässa.
Här hittar du länkar till verktygslådor för platsvarumärket Höga Kusten och våra kommuners egna platsvarumärken.
Höga Kusten Destinationsutveckling AB
Järnvägsgatan 6, 891 31 Örnsköldsvik
info@hkdest.se
Org.no: 556961-4067