Jobba & lev i Höga Kusten

En verktygslåda för att attrahera och inkludera

När bygder, föreningar, företag och kommuner presenterar livet och jobben i Höga Kusten med en gemensam röd tråd i sin kommunikation ökar möjligheten till inflyttning. Därför har vi tagit fram en verktygslåda för att rekrytera och kommunicera med olika målgrupper. Allt material är fritt att använda.

Strategi och plattform för att attrahera kompetens

Ladda ner Höga Kustens gemensamma analys och kommunikationsplattform för att attrahera och behålla kompetens. Kommunikationsplattformen är en handledning för hur bygder, arbetsgivare och andra ambassadörer kan använda varumärket Höga Kusten för att få fler att jobba och bo här.
Kommunikationsplattform för Talangattraktion i Höga Kusten
PDF - 10.7MB
Analys kring näringslivets behov av stöd och service för att attrahera kompetens
PDF - 0.7MB
Verktygslådor för bygderna och företagen - två sidor av samma mynt
PDF - 5.1MB

Tips för dig som arbetsgivare eller ambassadör för en plats

Vad du kan göra för att lättare hitta och attrahera kompetens i en värld av hög konkurrens.

För att attrahera, rekrytera och behålla behövs de mjuka värdena som gör att ditt företag sticker ut i konkurrensen om personal. Att använda en attraktiv plats och dess mervärden för att stärka ditt arbetsgivarvarumärke och rekryteringsprocessen kan göra skillnad. Det gör också att man kan konkurrera med annat än lönen och minskar omsättning på anställda då de stannar och trivs på orten.

Räcker inte en organisations värdegrund?

Tydliga värderingar och en sund kultur på arbetsplatsen är en viktig grund för alla företag. Valda värdeord genomsyrar alla dagliga handlingar och bildar grund för rekrytering och utvärdering av personal. Men värdegrunden är oftast för vid i sin konstruktion för att kunna attrahera talanger. Då krävs ett mer specifikt värdeerbjudande som är skräddarsytt för rollen som anställd hos er.

Sanna styrkor och framtida ambitioner

En Employer Value Proposition (EVP) är ett löfte till nuvarande och potentiella medarbetare om vad ni erbjuder dem. Här ska sanna styrkor och framtida ambitioner fram. Ett bra löfte klargör både vad potentiella kandidater kan räkna med av arbetsgivaren, och vad som förväntas av dem.

Använd platsen för extra hävstång!

Att använda och tydliggöra en attraktiv plats som hävstång kan göra att ”rätt” personer aktivt söker sig till er. Då får ni möjlighet att konkurrera med annat än löner och dessutom når företaget minskad omsättning på anställda då de stannar och trivs på orten.

Viktiga parametrar i en EVP är mjuka värden som självbestämmande och förtroende, att hitta ett motiverande syfte och en nytta utanför sig själv, tillhörighet i vardagen och balans mellan arbete och en meningsfull fritid. Där kommer platsen in i bilden. Oavsett om den är närmaste by, stad eller hela Höga Kusten.

ATTRAHERA – Tryck på möjligheten till flexibla arbetsdagar och snabb tillgång till dramatisk och vacker natur. Berätta om hållbarhetsambitioner och lägereldsbemötande i Höga Kusten och hur nya personer uppskattas och välkomnas.

REKRYTERA – Visa upp närområdets pärlor redan här, tydliggör korta tidsavstånd till fritidsaktiviteter, berätta om föreningsliv och nätverk som matchar kandidatens och låt platsens välkomnande kultur bli tydlig.

BEHÅLLA – Se till att möjligheten till flexibla arbetsdagar består. Hjälp medarbetare in i lokala nätverk, håll personaldagar utomhus och visa upp alla anledningar att stanna. Är det svårt att göra skillnad för andra människor eller klimatet i yrket? Gör då skillnad för platsen!

Håll löftet!

För att kunna attrahera, behålla och motivera anställda krävs att det du säger stämmer med verkligheten. En stor del av arbetet handlar faktiskt om att hålla sitt löfte!

Använd gärna text och bildspråk från Höga Kustens varumärkes- och kommunikationsplattform med värdeorden äkthet, omtanke, gemenskap och stolthet.

Intervjua tre av de senast anställda, gärna inflyttare, i din egen organisation

  1. Finns det fördelar med platsen där vi verkar som avgjorde till vår fördel? Vilka?
  2. Finns det fördelar vi inte kommunicerade och som du upptäckt nu? Vilka?
  3. Hur tycker du att vi kan använda Höga Kusten/närområdets tillgångar bättre för att öka välmående och trivsel hos befintliga medarbetare?


Tilläggsfrågor om den du intervjuar är inflyttad till platsen

  1. Hade du haft nytta av att vi som arbetsgivare tipsat om information kring möjligheter till boende, fritidsaktiviteter, nätverk, föreningsliv med mera när du fick jobbet?
  2. Vad hade du tyckt om en rekryteringsintervju i naturen eller kort rundtur i närområdet när du sökte jobb hos oss?


Låt gärna personalen bli delaktig i utvecklingen av ert arbetsgivarvarumärke och att arrangera aktiviteter för friskvård och rekreation. Ha gärna en budget för aktiviteterna så att de förslag som gruppen tar fram är genomförbara.

På hogakusten.com finns tips på aktiviteter och möteslokaler för er verksamhetsplanering och andra personalträffar, var man kan äta och fika med mera.

Exempel på annonser

Nativeartikel på aftonbladet.se

Tidningsannons

Vet du om att du som företag i Höga Kusten och länet kan söka stöd från Region Västernorrland för investeringar och tjänster som till exempel text, foto, film samt annonskampanj för att rekrytera personal nationellt och internationellt? Stödnivån för rekryteringskampanj är upp till 50 procent och maximalt stöd som kan beviljas är 30 000 kronor. Utvecklingsstödet kan sökas för investeringar/tjänster upp till 100 000 kronor. Det finns andra företagsstöd att söka men utvecklingsstödet är det enda som Region Västernorrland kan ge för rekryteringskampanj, om ditt företag och det du vill göra uppfyller villkoren.

Investeringen/tjänsten ni söker för måste vara på minst 20 000 kronor och marknadsföring för att rekrytera personal får max ske under 3 månader.

Läs mer och se villkor hos rvn.se för att få stöd till rekrytering eller annat som utvecklar ditt företag.

Är ni ett nätverk med företag på landsbygden så kan ni gå ihop och göra en gemensam ansökan till Leader Höga Kusten om landsbygdsstöd för att attrahera, rekrytera och behålla kompetens tillsammans.

Till exempel så skulle ni kunna göra ett gemensamt employer branding-material, med text, foto och film, åka på rekryteringsmässa och ha gemensamma rekryteringskampanjer digitalt och i print. Ett exempel på ett nätverk av landsbygdsföretag som sökt landsbygdsstöd för att attrahera kompetens är Jobba & Lev-landsbygd i Örnsköldsvik.

En liknande satsning som landsbygdsföretagen i Örnsköldsvik gjorde skulle särskilt kunna passa in under insatsområdet Hållbart näringsliv, i Leader Höga Kustens lokala utvecklingsstrategi.

  • Foto och/eller film som visar på personal i friluftsliv och natur eller annan miljö som attraherar den målgrupp du vill rekrytera.
  • Texter till rekryteringsannons/employer brandingsida och/eller manus till film som kommunicerar till exempel hållbarhet, natur och friluftsliv.
  • Grafisk layout eller design av material till rekryteringsannons och/eller employer branding-sida på webben med länk till ansökningsformulär
  • Annonskostnad för marknadsföring i social media eller andra kanaler där den kompetens du söker finns
  • Manualer, instruktioner eller beskrivningar för hur man attraherar, rekryterar och behåller personal
  • Ställa ut på rekryteringsmässa, första deltagandet, vid ny geografisk marknad och målgrupp

Best Case Mondi

Ett företag som lyckats bra med sin rekrytering genom att använda Höga Kusten i sin kommunikation är Mondi Dynäs. Läs mer om deras rekryteringskampanj och ta del av ett lyckat exempel på hur du kan nå ut med din rekrytering och samtidigt locka med platsen och dess mjuka värden.

Stories

Ta del av och använd inspirerande stories om andra som valt att jobba och leva i Höga Kusten.

Sollefteå Municipality

Ett företag som lyckats bra med sin rekrytering genom att använda Höga Kusten i sin kommunikation är Mondi Dynäs. Läs mer om deras rekryteringskampanj och ta del av ett lyckat exempel på hur du kan nå ut med din rekrytering och samtidigt locka med platsen och dess mjuka värden.

Images

Vår bildbank är framtagen specifikt för talangattraktion i Höga Kusten. Läs mer om rekommenderat bildspråk i kommunikationsplattformen.

Bildkollaget visar ett urval av våra bilder. Maila oss för att få tillgång till bilderna i högupplöst format. Kom ihåg att bilderna inte får redigeras och att fotografen måste anges tillsammans med bilden.

Videos om att jobba och leva i Höga Kusten

På vårt YouTube-konto hittar du en inspirerande image-film och berättelser från andra som redan gjort resan till Höga Kusten. 

Beställ flyers

Vi har tagit fram färdigtryckta flyers på svenska och engelska som du kan använda för att attrahera talanger till Höga Kusten.

PDF - 2.4MB
PDF - 2.4MB
QR-kod till vår CV-bank på Recruto.se

På Recruto.se kan talanger matcha sitt CV mot arbetsgivare i Höga Kusten.

PNG - 51KB

Intervjuer

Läs om hur andra lyckats attrahera och inkludera kompetens över tid.

Boka vårt montermaterial

Använd gärna vår bildvägg, vårt podium och våra rollups på ert nästa möte eller rekryteringsmässa.

Fler verktygslådor

Här hittar du länkar till verktygslådor för platsvarumärket Höga Kusten och våra kommuners egna platsvarumärken.

Kontakt för frågor

Olle Lidgren
Projektledare Talangattraktion Höga Kusten