Framtidens värdskap
Under tre år kommer vi att arbeta fram hur framtidens värdskap kommer att se ut i Höga Kusten, viket också är det regionala projektets namn.
Vi möter framtida besökares behov
Framtidens värdskap i Höga Kusten
Höga Kusten Destinationsutveckling ansvarar för hela destinationens besöksservice som täcker samtliga fyra kommuner i Höga Kusten. Det innebär att traditionella turistbyråer har avvecklats, till förmån för en förstärkt Turistservice i fler och nya kanaler, i syfte att nå ännu fler besökare, på ett effektivare sätt.
Var vi står idag
Idag består vår besöksservice av 48 InfoPoints, dvs turistserviceplatser hos näringen, 20 servicepunkter på landsbygden, en gemensam Turistinformation vid Högakustenbron öppen från juni tom. september samt en mobil Turistservice. En stor satsning på Höga Kustens digitala närvaro har också varit en nödvändig och en viktig del av utvecklingsarbetet. Målsättningen med förändringen var att skapa en modern, samordnad och behovsanpassad Turistservice och detta känner vi att vi har lyckats med i Höga Kusten.
Ett kvitto på detta är att Höga Kusten Turistservice som ett av tre goda exempel fick möjligheten att föreläsa om utvecklingen av vår nya besöksservice på Visitas Destinationsdagar 2018 och i november 2020 vann Höga Kusten Turistservice priset för ”Bästa Värdskap inom Besöksservice”. Priset fick vi för det nya konceptet ”Höga Kustens Personliga Semesterplanerare”, där vi har fått digital information att kännas personlig. Priset är instiftat av branchorganisationen Visita och Besöksservicerådet. Under dessa tre år har även intresset från andra destinationsorganisationer varit stort, att få veta mer om den besöksnäringsutveckling som skett och hur processen kring utformningen kring en ny besöksservice kan se ut. Vi tar nu nästa steg och kommer under tre år att arbeta fram hur framtidens värdskap kommer att se ut i Höga Kusten, viket också är det regionala projektets namn.
Om projektet
Under tre år kommer vi att arbeta fram hur framtidens värdskap kommer att se ut i Höga Kusten, viket också är det regionala projektets namn.
Finansiering & aktörer
Projektet är ett regionalt projekt och total finansiering är på 2 732 391 kr.
Vilka problem vill projektet lösa?
Höga Kusten Destinationsutveckling/Turistservice vill utveckla metoder som möter framtida besökares behov. Digitaliseringen påverkar våra förväntningar på snabb och korrekt service. Vi ser möjligheter kring nya tekniska verktyg och vi förstår att den snabba automationen har effekt på framtidens värdskap i Höga Kusten. Besökarnas möte med ny teknik som artificiell intelligens, ”machine learning” och fysiska robotar kommer att påverka vår besöksservice. Projektet möjliggör att vi redan nu kan börja utveckla vilka beståndsdelar som framtidens värdskap innehåller samt stå rustade för nya behov hos Höga Kustens besökare.
Målgrupper
- Små och medelstora företag inom besöksnäringen i Höga Kusten.
- Besökare och turister som väljer Höga Kusten som resmål.
Förväntade resultat
Efter projektet kommer Höga Kusten Destinationsutveckling att ha skapat en plattform för den moderna turistservicen för destinationen. Vi kommer att ha utvecklat och testat olika servicekoncept som utvärderats och följts upp tillsammans med våra turistentreprenörer och våra besökare. En viktig del i metodutvecklingen blir att testa och utvärdera olika typer av service. Att vara lyhörd för gästernas behov i den digitalt förstärkta kundresan. Vi sprider gärna metoderna vidare.
Att det är en självklarhet, att alla lokalbor vet vart de ska hitta turistinformation och hur de kan hänvisa besökarna på bästa sätt.
Projektets beståndsdelar
Vi ser framför oss fem olika beståndsdelar som framtidens besöksservice och värdskap består av
Digitala hjälpmedel för effektiv service
Digitala hjälpmedel för effektiv turist- och besöksservice.
Problemlösare
Att vår besöksservice löser besökarnas behov och problem.
Levereras på flertalet interaktionspunkter
Att service levereras på ett flertal interaktionspunkter i destinationen.
Äkta mänskliga möten
Att vår besöksservice fortfarande till viss del består av äkta mänskliga möten.
Upplevelsebaserad
Att vår besöksservice är upplevelsebaserad.