Juli var en rekordmånad för de kommersiella gästnätterna i Höga Kusten. När Tillväxtverket i dagarna publicerade den officiella inkvarteringsstatistiken för augusti kunde besöksnäringens aktörer i Höga Kusten glädja sig åt ytterligare en fantastisk månad. Destinationen noterar totalt 359, 619 kommersiella gästnätter för juni, juli och augusti, vilket är nytt all time high.
–Jämfört med rekordåret 2019 – har vi ökat 39 % på hotell, stugor och vandrarhem under augusti månad. Vi har valt 2019 som jämförelseår, då pandemin har påverkat besöksnäringen mycket. Även om Höga Kusten varit en vinnare med fantastiska natur- och kulturupplevelser, säger Mia Karlsson, VD Höga Kusten Destinationsutveckling.
Sett över sommarperioden visar de preliminära siffrorna för camping, hotell, stugor och vandrarhem på en ökning på 11 % mot 2019 års siffror. Ökningen på hotell, stugor och vandrarhem är hela 21 %. Campingsiffrorna är i detta läge lite osäkra och de slutgiltiga siffrorna kommer i början av 2022.
– Företagens känsla har varit att det varit en bra sommar. Exempelvis har Junsele Djurpark haft runt 30 000 gäster och närmare 40 000 resor har gjorts till Ulvön med MF Ulvön/Minerva. Många anläggningar har haft upp mot 100 % beläggning, säger en glad Mickael Englund på Höga Kusten Turism.
Tillsammans är framgångsfaktorn
Samarbetet mellan Höga Kusten Destinationsutveckling, de fyra kommunerna i Höga Kusten och näringsägda Höga Kusten Turism har visat sig vara lyckosamt. Nu står siktet mot 2030.
– Strategi 2030 är på väg att implementeras i besöksnäringen i vårt område. I den belyser vi viktiga områden såsom: ökad omsättning, vilket bland annat ska ske genom fler besökare året om, samt en värdeförädling av de produkter som erbjuds besökarna, förklarar Mia.
– Andra viktiga delar i strategin är hållbarhet i allt – samt fortsatt fokus på lokalbefolkningen som de bästa ambassadörerna, kommunikation och att turistanpassa infrastrukturen. Missionen är att Höga Kusten ska vara en attraktiv, hållbar och tillgänglig plats dit allt fler längtar. För oss som bor här ger en tillväxt inom besöksnäringen bland annat omsättning till näringslivet och kommunerna, ökad sysselsättning samt ett ökat produktutbud, avslutar Mia Karlsson.
Källa: SCB/Tillväxtverket
Inkvarteringsstatistiken beskriver en del av turismen i Sverige och avser enbart kommersiella övernattningar på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping.
Dagbesök, övernattningar i fritidshus, besök hos släkt och vänner eller privat hyrda boenden via exempelvis Airbnb som är viktiga delar av turismen ingår inte.
För mer information:
Mia Karlsson, VD Höga Kusten Destinationsutveckling, 070-360 24 05.
Denna nyhet publicerades ursprungligen på Mynewsdesk, klicka här för att se nyheten i Mynewsdesk.