Service & värdskap - introduktionsprogram

Behöver du hjälp att introducera din sommarpersonal? Kolla in vårt erbjudande om en introduktionsutbildning på totalt 15 timmar som vi erbjuder.

Information om serviceutbildningen

Hjälp att introducera din sommarpersonal?

Kolla vårt erbjudande:

En introduktionsutbildning om totalt 15 h där Höga Kusten Destinationsutveckling & Region Västernorrland står för lönekostnaden: 2500 kr/medarbetare och max två medarbetare per företag. Vi ansvarar för 10 h utbildning, som du som företag följer upp med 5 h på plats i verksamheten. Budget finns för 30 deltagare och först till kvarn gäller.

Syfte och mål

Att förbereda nya sommarjobbare på hur branschen fungerar så att de snabbare kommer in i sitt arbete, med en hög nivå på sitt värdskap, bättre koll på vad som förväntas och hur hen kan bidra på jobbet. Att veta varför man gör det man gör är en förutsättning för att prioritera rätt. Utbildningen är tänkt att skapa en sömsmån för företagen, där delar av det teoretiska i en introduktion av ny personal sker utanför arbetsplatsen.

Förutsättningar för deltagande

  • Anställningsbevis inför sommaren ska vara underskrivet och klart
  • Den anställde ska arbeta minst 3 veckor, helst längre
  • Den anställde ska vara ny på arbetsplatsen
  • Företagaren ska följa kollektivavtalet mellan Visita och HRF

Innehåll och anmälan

Utbildningen planeras ske under maj månad och inleds med en fysisk träff som följs av totalt fyra online-föreläsningar; tre med kursledare och ett pass med Höga Kustens digitala värdskapsutbildning. Utbildare är Ebba Andersson, Victorystone, tidigare hotellchef Ulvö Hotell.

Utbildningens delar:

Uppstartsföreläsning & workshop i värdskap

Ca 6 timmar

En “heldag” av föreläsningar och workshop som syftar till en förståelse och längtan efter ett genuint personligt värdskap. Under dagen ges exempel på ett gott värdskap och mindre bra värdskap genom de upplevelser deltagarna får på plats. Innehåll:

  • Gå i gästens skor
  • Det personliga värdskapet
  • Yrkesrollen
  • Det säljande värdskapet
  • Att skapa en känsla att ta med sig och längta tillbaka till!
  • Tips & tricks
  • När det går fel
 
Datum & tider:
  • 15 maj 12:00-18:00, Workshop i Örnsköldsvik
  • 21 maj 10:30-16:30, Workshop i Kramfors
  • 22 maj 12:00-18:00, Workshop i Sollefteå
  • 5 juni 10:00-16:00, Workshop i Härnösand

Onlinemodul 1: Språk och praktiska ting i branschen

24 maj 20:00-21:30

  • Ekonomi
  • Branschspråk med ordlista och samtal kring orden och hur de används
  • Förväntningar när du kommer till jobbet
  • Kassan
  • Ordning och reda i disken
  • Bra stämning på jobbet
  • Det interna värdskapet

Onlinemodul 2: Regler och rutiner

31 maj 20:00-21:00

  • Dina skyldigheter som anställd
  • Dina rättigheter som anställd
  • Alkohollagstiftningen i korthet
  • Brand & Säkerhet
  • Arbetsmiljö
  • Hygien

Onlinemodul 3: Höga Kustens Värdskapsutbildning

Ca 1,5 timme

Höga Kustens digitala värdskapsutbildning varvar destinationskunskap med värdskapsscener och är en bra grund för alla som arbetar inom Höga Kustens besöksnäring.

Onlinemodul 4: Avslutning – Möjligheternas bransch

2 juni 20:00-21:00

Besöksnäringen kommer sannolikt alltid vara en ryggrad i att skapa guldkant för studenter, unga vuxna och passionerade värdskapsnördar. När man bemästrat denna glädjefyllda, intensiva bransch har man möjlighet att arbeta över hela världen! Att starta sin resa i arbetslivet inom besöksnäringen är att lära sig ta hand om och hantera människor på ett sätt som ingen annan skola i livet kan. Det är kunskap som ingen kan ta ifrån dig och som ger en styrka framför de som inte har den oavsett drömmar och mål i livet!