Tack för fina samarbeten under 2023!

Det börjar bli dags att lägga året 2023 till handlingarna och blicka mot 2024. För oss som har förmånen att jobba med utvecklingen av besöksnäringen i Höga Kusten blickar vi tillbaka på ett händelserikt år och ser fram emot 2024. Tillsammans med er fortsätter vi utvecklingen mot 2030 och missionen om en attraktiv, hållbar och tillgänglig plats dit allt fler längtar.

Under 2023 har vi välkomnat nya entreprenörer till destinationen och sett redan etablerade fortsätta utvecklingen. För att nämna några har Huttopia och deras storsatsning på en camping på Smitingen påbörjats och Hernö Gin Hotell närmar sig en stomme på nio våningar. Invigning av hotellet är satt till december 2024.

Hos flera av våra campingar bland annat Skulebergets Havscamping, Norrfällsvikens Camping och Salusands Havsbad & Camping har campingplatser utökats, stugor byggts och till midsommar planerar restaurang Pärlan på Salusand öppna.

Fler besökare under hela året

Trots de oroligheter som är i världen ser att vi att varumärket Höga Kusten är fortsatt starkt och att fler besökare hittar till oss under hela året. Helårssiffrorna har inte kommit än, men som det ser ut nu kommer vi att få ett år likt 2022 då vi passerade 687 000 gästnätter. Det bästa är att vi ökar antalet gästnätter utanför högsäsong och att de utländska besökarna har hittat tillbaka till oss. Vi närmar oss att var femte gäst på våra kommersiella boendeanläggningar är en internationell gäst.

Fortsatt stor framtidstro till ökad turism

Ett led i vårt arbete med hållbar destinationsutveckling är att vi regelbundet genomför attitydundersökningar bland lokalbefolkningen. Årets attitydundersökning visar att det finns en fortsatt stor framtidstro kopplad till turismen i Höga Kusten. Många ser stor utvecklingspotential i form av exempelvis fler hotell och boenden, bättre infrastruktur och större aktivitetsutbud. Av 600 tillfrågade svarar hela 84 % att de är positiva till att turismen i destinationen ökar. Boende i världsarvet är än mer positiva och närmare 6 av 10 uppger att det är lagom antal besökare under sommarmånaderna, medan nästan 30 % anser att de är för få besökare och välkomnar fler.

För att resan mot 2030 ska ske på ett hållbart sätt har vi brutit ner den i ett antal olika och viktiga steg som tar oss framåt. Vårt Höga Kusten-löfte och uppmuntran till besökare och lokalbor att ta en skräpplockarpåse är några exempel. Vi vill att våra besökare ser sin roll i arbetet för ett mer hållbart resande. Med kampanjen ”Lova Höga Kusten” vill vi att våra besökare ska lova saker som att ta med sig sitt skräp och inte elda på berghällar. Vi är stolta över att Höga Kusten-löftet under året nominerades till Publishingpriset i kategorin sajter som marknadsför besöksmål.

Sommaren 2024 bjuder på storslagna evenemang

Den 11 juli är det premiär för Tomas Ledins bygdespel ”Höga Kusten – sanningar och skrönor på sågverkens tid”. Bygdespelet baseras på Tomas Ledins sånger om Höga Kusten och är löst baserad på hans farföräldrars liv kring mitten av 1900-talet. De nio föreställningarna kommer att utspela sig på den nybyggda Friluftsteatern i Lövvik mellan den 11 och 21 juli.

Naturscen Skuleberget satte publikrekord 2023 och har redan släppt stora delar av programmet för 2024. Den storslagna naturen, artisterna och gemenskapen bäddar för sagolika musikkonserter även kommande sommar.

För att möta den ökade efterfrågan på paketerade upplevelser till Höga Kusten startar näringsägda Höga Kusten Turism en paketresebyrå för grupper under 2024.

Med andra ord – många spännande saker att se fram emot!

Sedan den 1:a november är Mattias Peterson ny VD för Höga Kusten Destinationsutveckling. Tillsammans med bland annat näringen, våra ägarkommuner, Länsstyrelsen Västernorrland och Region Västernorrland fortsätter vi utvecklingsarbetet mot 2030.

Med önskan om en fridfull jul och ett gott nytt år!

Höga Kusten Destinationsutveckling

 

Detta blogginlägg publicerades ursprungligen på Mynewsdesk, klicka här för att se inlägget i Mynewsdesk.