Markägarträff, ny digital värdskapsutbildning och nya rekord för antalet gästnätter i Höga Kusten. 2020 har börjat starkt och arbetet med att få fler att besöka Höga Kusten under fler säsonger börjar ge resultat. Sedan 2010 har gästnätterna ökat med fantastiska 66 procent –vilket bekräftar att Höga Kusten är en av Sveriges snabbast växande destinationer.
I början på februari hölls en stor markägarträff i Fjällräven Center. Höga Kusten Destinationsutvecklings VD, Mia Karlsson, fanns på plats och fick förmånen att möta och tacka de närmare 1 000 markägare som upplåter sin mark till oss Höga Kusten-bor och våra besökare. Tack vare dessa markägare har vi alla möjlighet att skapa minnesvärda upplevelser i naturen. Inbjudan gjordes tillsammans med Örnsköldsvik och Kramfors kommun och är början till kommunikation med de över 3 000 markägare som vi har i dessa båda kommuner. Vi fick dela med oss av vårt sätt att jobba med vårt gemensamma varumärke – och en förståelse för att värdskapet är något som vi alla står för. Holmen Skog som var matchens företag, var supernöjda – det är inte alltid man samlar närmare 1 000 markägare under några timmar. Stor eloge till projektledaren Mikael Westman som har pratat med många av dessa i telefon under tiden fram till evenemanget. Nu har vi fungerande kommunikationsvägar för framtiden!
Ny digital utbildning för att öka Sveriges värdskap
Visita har tidigare haft en grundutbildning för personal som arbetar med Turistinformation som genomförts på olika platser i Sverige. I och med att det är svårt att samla grupper för att genomföra utbildningen uppstod tankar kring att nu göra en digital utbildning med samma syfte – att öka Sveriges värdskap.
Medlemmar i Visitas Råd för Besöksservice har arbetat med manusutformningen för den nya digitala utbildningen Turism & Värdskap 2.0. Önskemålet var en unik utbildning för personal som arbetar inom Turistservice/Besöksservice och som hanterar frågor från besökare. En utbildning som ska vara generell för ett antal år framåt. Viktigt att utbildningen har koppling till auktorisationen via Visita, så att enbart auktoriserade Turistinformationer och Turistcenter ges tillgång till den.
Höga Kusten Destinationsutveckling är auktoriserade via Visita för vår Turistinformation vid Högakustenbron och kan nyttja den digitala utbildningen. Vi kommer också att sprida den till våra InfoPoints i Höga Kusten, så att de kan ta del av de olika modulerna.
Maria Lundkvist, Verksamhetsledare för Höga Kusten Turistservice och medlem i Rådet för Besöksservice, var på plats i Norrköping under inspelningarna. Utbildningen planeras vara klar för användning inför sommarsäsongen 2020.
Fler besökare under fler säsonger
Förra veckan publicerades den officiella inkvarteringsstatistiken och i Höga Kusten är vi stolta över att få redovisa ännu ett nytt rekord. Destinationen noterar totalt 636 497 gästnätter. Sedan 2010 har gästnätterna ökat med hela 66 procent, vilket bekräftar att Höga Kusten är en av Sveriges snabbast växande destinationer. Extra glädjande är att 60 procent av ökningen inom camping-segmentet sker utanför huvudsäsong, vilket visar att arbetet med att få fler att besöka Höga Kusten under fler säsonger börjar ge resultat. Läs mer om 2019 – ett nytt rekordår för turismen i Höga Kusten.
Varma hälsningar
Mia och övriga gänget på Höga Kusten Destinationsutveckling
Detta blogginlägg publicerades ursprungligen på Mynewsdesk, klicka här för att se inlägget i Mynewsdesk.