Höga Kusten mot framtiden

Vintern börjar övergå till vår och även om dagarna blir längre och ljusare är det fortfarande tungt hos många av våra besöksnäringsföretagare. Men även tunga perioder kan innehålla ljusglimtar – och så är det i Höga Kusten. Nya restauranger skapas, hotellbygge planeras och värdskapet utvecklas alltmer utifrån besökarens behov. Tillsammans har vi en stark tro på framtiden.

Pandemin håller fortfarande ett hårt grepp om världen och regeringen och Folkhälsomyndighten kommer hela tiden med olika restriktioner. Pandemilagen får allt större betydelse för att Länsstyrelsen i respektive län får möjlighet att stänga ner verksamheter utifrån rådande smittläge. Höga Kusten Destinationsutveckling har haft möjlighet att vara med på remisserna från regeringen och har hela tiden uttryckt synpunkter tillsammans med övriga aktörer i Sverige.

Nu satsar vi ännu mer på smaker

Men så i all rapportering om smittspridning så tillkännager Hernö Gin platsen för sitt Stockholmskontor. ”Vi satsar i huvudstaden, och i Stockholm”, berättade Jon Hillgren i ett pressmeddelande. Det är närmare bestämt på Söder i Stockholm som besökare lagom till sommaren kommer att kunna få en smak av Höga Kusten på Hernö Gin Cocktailbar. Samtidigt som de satsar i Stockholm planeras ett Hernö Gin Hotell på Kanaludden i Härnösand.

Vardagsrummet är namnet på den nya restaurang som för ett par veckor sedan öppnade i FriluftsByn, Docksta. Någon kilometer längre bort byggs det för fullt för att öppna ytterligare en restaurang vid Skuleberget Havscamping.

Strategi 2030 är på väg ut på ”remissrunda”. En strategi som också innehåller framtidstro, med ett stort ansvarstagande för att göra det på ett hållbart sätt. Höga Kusten och dess invånare och entreprenörer är ett folk som hela tiden strävar framåt – och alltid en nivå till!

Hogakusten.com – nytt och förbättrat utseende

hogakusten.com agerar likt ett skyltfönster är det viktigt att besökaren snabbt hittar rätt information och kontaktuppgifter till företag/besöksmål för att t.ex. boka ett paket eller en övernattning. Därför har produktlistor och produktsidor fått ett lyft visuellt och är bättre anpassade utifrån behov. Vandring är en av destinationens mest populära aktiviteter och nu kan vi presentera leder och förslag på dagsvandringar på ett ännu bättre sätt med karta och fylligare information om leden. Flera andra förändringar har gjorts för att göra användarupplevelsen ännu bättre till exempel en ”favoritfunktion” där besökaren kan hjärtmarkera aktiviteter/produkter som sedan sparas på en egen favoritsida.

Tyskarna längtar till Sverige

Normalt sett är denna tid på året en intensiv mässperiod då kontakter skapas och det spånas på samarbeten med reseledet nere på kontinenten. Nu under första halvåret av 2021 är alla mässor online och några har vi redan deltagit på.

Nordeuropa 2021: Detta är en ren B2B-mässa där vi möter nästan uteslutande tyska researrangörer. I år så genomfördes för vår del denna mässa under Kvarken Destinations flagg och reflektionen därifrån är att reseintresset från Tyskland aldrig varit större.

Nordic Marketplace: Denna var ifjol fysiskt i Köpenhamn och har en vidare inriktning. I år genomfördes det 30 möten på en dag och även här var vi representerade med Destination Kvarken.

– En intressant mässa där vi talade med en marknad som inte är vår prioriterade. Exempelvis var det många italienska och franska arrangörer. De jobbar normalt heller inte med norra delarna av Europa, men har ställt om en del nu, så som vi, så bli inte förvånad om det blir en liten förskjutning i nationaliteter på sikt, säger Andreas Olsson, projektledare i Höga Kustens exportprojekt.

Vinter i Höga Kusten visas upp av europeiskt TV-team

Vi har även haft ett europeiskt TV-team på besök i destinationen som filmat under en vecka. Det är ett program som är inriktat på främst matresor.

– Vi är spända på att få se slutprodukten. Det är extra kul att man väljer att visa upp vintern också, då vi gärna vill visa den utländska marknaden att vi har öppet året runt, säger Andreas.

Framtidens värdskap i Höga Kusten

Höga Kusten Turistservice vill fortsätta utveckla metoder för att möta framtida besökares behov. Igår fick Höga Kusten Destinationsutveckling beskedet att det Regionala utvecklingstillskottet beviljat medel för att fortsätta utveckla den digitala Turistservicen.

– Det känns jätteroligt! Genom att utveckla och driva digitaliseringen inom Turistservice är målet att Höga Kusten fortsatt ska ligga i framkant i Sverige, säger Maria Lundkvist verksamhetsledare för Höga Kusten Turistservice, och projektledare för Framtidens värdskap i Höga Kusten.

– Vi vet att digitala hjälpmedel hjälper oss ge en effektiv service till fler men också att vikten av det mänskliga mötet ökar i takt med digitaliseringen. Därför fortsätter vi bland annat att satsa på den personliga semesterplaneraren. Att fortsätta utveckla våra Turisterviceplatser och InfoPoints är viktigt inte minst med tanke på det personliga bemötandet. Det ligger verkligen helt rätt i tiden att vi kan interagera och hjälpa Höga Kustens besökare på många platser och i många olika kanaler, avslutar Maria.

 

Detta blogginlägg publicerades ursprungligen på Mynewsdesk, klicka här för att se inlägget i Mynewsdesk.