Höga Kusten mot 2030

Tror vi alla kommer att komma ihåg 2020 som ett annorlunda år. En vår som karaktäriserades av ovisshet och scenarioplanering. När reserestriktionerna släpptes i juni låg Höga Kustens erbjudande helt rätt och rekordmånga svenskar besökte Höga Kusten i juli. Augusti, september och oktober fortsatte i samma anda och Höga Kusten toppade till och med 2019 års gästnätter. Sedan kom andra vågen. November och framåt är otroligt tuffa tider för många av våra året runt-entreprenörer – och vi är tillbaka i vårens ovisshet och scenarioplanering. Från vår sida sammanfattar vi bäst vårt arbete just nu med den kampanj vi kör –Vi förbereder oss!

År 2030 låter långt bort. Men det är dit våra tankar och kreativa hjärnor ska förflytta sig i den strategiprocess som hela Höga Kusten-området och dess aktörer är involverade i.

Tillsammans med Karios Future har vi vid ett antal tillfällen digitalt samlat kloka personer från Regionen, Länsstyrelsen, representerar från våra fyra kommuner både på tjänstemannanivå och politisk nivå  samt ett härligt gäng entreprenörer och ideellt arbetande personer. Tillsammans jobbar vi med vision – och de strategier som ska ta oss dit. I slutet av februari hoppas vi att vi ska få dela arbetet med er och förankringsprocessen startar igång. För det är egentligen då arbetet börjar: med nedbrutna 3-årsplaner, målsättningar och uppstart av ”verkstad”.

Och verkstad är det för fullt ute i Höga Kusten för att fortsatt utveckla vårt område. Vi har modiga och duktiga entreprenörer som bland annat bygger restauranger och hotell. Från det offentligas sida drivs det ett antal utvecklingsprojekt med byggande av liften i Skuleberget som det största. Höga Kustens inland kraftsamlar och nya produkter växer fram. Spännande förstudier är på gång kring Hornöberget, Smitingen, Hallstaberget och kring skärgården i Örnsköldsviks kommun för att nämna några. Leader Höga Kusten har precis startat upp två spännande projekt: kapitalförsörjning samt bo, leva och verka i Höga Kusten. 

Utländska besökare längtar till Höga Kusten

I dessa så annorlunda tider bygger vi tillsammans vidare mot att skapa en destination med attraktionskraft i internationell klass. Ett steg närmare det målet är det jobb som görs inom exportprojektet. Projektet går nu in på sitt sista år och stort fokus ligger på att ännu hårdare jobba med att stärka destinationens produkter och företag.

– Höstens Kurbitsutbildning rullar på för medverkande förtag. Utbildningen är väldigt uppskattad av deltagarna och någonting som vi kommer att kunna dela med oss till övriga. Att exportturism är viktig råder inga tvivel om och vi kommer troligen att se en enorm ökning då det blir bättre tider. Vårt fokus blir därför att förbereda oss så mycket vi bara kan och framförallt förmedla att vi har öppet året runt och inte bara i juli. Där ligger nyckeln, säger Andreas Olsson, exportsäljare på Höga Kusten Destinationsutveckling. 

I höstas arrangerade vi och Visit Sweden en pressresa i Höga Kusten. Under ett par dagar fick representanter från bland annat Forbes Magazine och Süddeutsche Zeitung klättra, smaka på surströmming, visningar hos våra entreprenörer, föredrag och en avslutande kryssning genom skärgården.  

– Väldigt roligt att destinationen, entreprenörerna och andra inblandade fick ett mycket högt betyg för vårt mottagande både från journalisterna och Visit Sweden – så stort tack till alla som bidrog till att skapa en fantastisk pressresa på en unik plats, avslutar Andreas.

Här kan du läsa den senaste artikeln från den resan skriven av journalisten Tamara Thiessen.

Med önskan om fin helg!

Mia och övriga gänget på Höga Kusten Destinationsutveckling

 

Detta blogginlägg publicerades ursprungligen på Mynewsdesk, klicka här för att se inlägget i Mynewsdesk.