Det börjar bli dags att lägga året 2021 till handlingarna och blicka mot 2022. För oss som har förmånen att jobba med utvecklingen av besöksnäringen i Höga Kusten – har vi genom destinationens nya besöksnäringsstrategi – tagit sikte ännu längre fram.
Tillsammans med näringen, kommunerna, Länsstyrelsen Västernorrland och Region Västernorrland har vi under året bestämt hur vi vill att Höga Kusten ser ut år 2030 – och vilka steg vi behöver ta för att nå dit. Hela arbetet med Höga Kustens nya besöksnäringsstrategi kan du läsa om på vår nya och uppfräschade webb: www.hkdest.se
Även 2021 blev ett pandemiår. Vi har fortsatt haft en nära dialog med kommuner, myndigheter och våra fantastiska entreprenörer. Regelbundna teamsmöten ”Höga Kusten Update” gör att vi delar samma bild i en utmanande tid. Höga Kustens erbjudande om att vara aktiv i naturen har stärkts ännu mer, något som antalet besökare visar. Sommarsiffrorna för 2021 visar på all time high. Glädjande såg vi att våra utländska besökare kom tillbaka i augusti och vi slog även rekord i antalet gästnätter för oktober. Vilket är helt i linje med besöksnäringsstrategi 2030, som lyfter vikten av besökare året om!
Bemötande i världsklass
Regelbundna gästundersökningar visar att våra besökare är nöjda. Atmosfären i Höga Kusten, bemötandet och värdskapet är några av parametrarna vi toppar i. Detta enligt bland annat RESA-undersökning gjord av SNDMO, hösten 2021. Ett gott värdskap ligger också Höga Kusten Turistservice varmt om hjärtat, vilket fjolårets vinst i Visitas tävling Bästa Värdskap inom Besöksservice visar. Extra roligt att Höga Kusten Turistservice var nominerad i år igen, detta bland många starka kandidater.
Nya satsningar stärker destinationens tillgångar
Att Höga Kustens varumärke stärks år från år är fantastiskt. En viktig roll i detta har våra modiga entreprenörer och offentliga aktörer som vågar satsa och utveckla nya attraktiva produkter. Exempelvis åkte ca 35 000 personer den nya sittliften upp mot den storslagna utsikten på Skulebergets topp under sommaren. Under året invigdes också flera restauranger och nya upplevelseerbjudanden. Tillsammans erbjuder vår destination unika upplevelser – som uppskattas av både besökare och Högakustenbor.
Mer satsningar är på gång. Sydkoreas största hotellkedja är väg in för att hitta samarbeten med lokala entreprenörer. Artisten Tomas Ledin och den lokala entreprenören Fredrik Wedin satsar i Lövvik där också föreningen driver på byggandet av en utescen. Rasta planerar att utveckla området på den södra sidan av Högakustenbron med restaurang, hotell, ställplatser och aktivitetsytor. Investeringar görs också i friluftslivets spår i form av cykelanläggningar i Örnsköldsvik och Sollefteå. Nya vandringsleder växer fram. Sammanlagt sker det flera satsningar som ökar investeringsgraden och stärker destinationens attraktionskraft – allt med sikte framåt och ett långsiktigt hållbart destinationsutvecklingsarbete.
Med en blandning av spänning och ödmjukhet inför pandemin säger vi välkommen 2022! Tillsammans med vårt systerbolag Höga Kusten Turism blickar vi mot 2030 och på våra mål:
- Fördubbla omsättningen under årets alla månader. 2019 var den turistiska omsättningen närmare 2, 8 miljarder kronor.
- Sträva efter att vara en koldioxidneutral destination.
- Lokalborna är de bästa ambassadörerna.
- Sikta på Internationell toppklass.
Tillsammans tänder vi lägereldarna.
Tillsammans blir vi starka.
Tillsammans det är vi!
Med önskan om en fridfull jul och ett gott nytt år!
Mia och övriga gänget på Höga Kusten Destinationsutveckling
Detta blogginlägg publicerades ursprungligen på Mynewsdesk, klicka här för att se inlägget i Mynewsdesk.