Vi arbetar hela tiden med att driva besöksnäringen i Höga Kusten framåt. Med mål om 800 nya jobb inom branschen till 2025. Förra veckan hände det flera spännande aktiviteter och evenemang i Höga Kusten som vi gärna vill berätta lite kort om. I skrivandets stund befinner vi också mitt i en högintensiv, rolig och strategisk viktig vecka för den fortsatta utvecklingen av destinationen.
Researrangörer från hela världen på besök i Höga Kusten
Journalister och researrangörer från Världskongressen Adventure Travel World Summit besökte Höga Kusten under förra veckan. Under tre dagar fick de uppleva världsarvet Höga Kusten med bland annat vandring till Slåttdalsskrevan, paddling i skärgården och nya smakupplevelser på Ulvön. Att Höga Kusten är med att fronta äventyrsturism i Sverige – kommer på sikt att leda till ökad uppmärksamhet för Höga Kusten, fler affärer och fler internationella besökare.
Över 10 000 besökare på Lastbilsträffen
Med stort hjärta och massor av engagemang har arrangörerna bakom Lastbilsträffen i Ramsele överträffat sig själva. Från när och fjärran kommer besökare för att titta på lastbilar och för att ta del av en härlig och unik gemenskap. På plats vid Höga Kustens lägereld fanns också Mia Karlsson, Höga Kusten Destinationsutveckling VD, som serverade äkta kokkaffe till besökarna och berättade om fler saker att uppleva i Höga Kusten.
Sweden Outdoor Festival – en chans att visa upp Höga Kusten
Höga Kusten Turistservice fanns på plats under Sweden Outdoor Festival i Skövde i helgen. 100-tals besökare fick personliga tips på minnesvärda upplevelser i Höga Kusten. Under festivalen pågick också SM i utomhusmatlagning där laget “Mums Mums” från Höga Kusten var ett av åtta lag som deltog. Höga Kusten fanns också på plats under den välkända kryssningsmässan Seatrade i Hamburg, där nya kontakter knöts inför framtiden.
På plats bland 700 researrangörer, medier och influencers
Värdefulla kontakter knyts också i denna stund under världskongressen ATTA i Göteborg där Höga Kusten finns på plats. Det är första gången den årliga kongressen är placerad i Sverige. Intresset har varit stort både från deltagare och från företag och organisationer som vill vara en del av arrangemanget. Besökarna består av omkring 700 researrangörer, medier och influencers från hela världen. Sverige valdes som värdland på grund av sin naturnära livsstil och höga ambitioner för hållbarhet.
Erfarenhetsutbyte kring vandring och besöksnäring
Många destinationer, regioner och andra verksamheter visar ett stort intresse för Höga Kusten och vårt sätt att arbeta nära näringen. I veckan har exempelvis representanter från Skåneleden och Solanderleden varit på besök och vi är tacksamma för de erfarenheter vi dragit av varandra. Vi har även haft besök av journalister/researrangörer via Destination Kvarken där fick vi möjlighet att visa upp platser som Ulvön och Skuleskogens Nationalpark inför framtida samarbeten.
Med önskan om en fortsatt bra vecka!
Detta blogginlägg publicerades ursprungligen på Mynewsdesk, klicka här för att se inlägget i Mynewsdesk.