Jobba & lev i Höga Kusten

Best Case Mondi

Ett lyckat exempel på hur du kan nå ut med din rekrytering och samtidigt locka med platsen och dess mjuka värden.

1

Mondi Dynäs har genomgående använt platsen i rekrytering och imageskapande via det övergripande budskapet:

Globala jobb – mitt i Höga Kusten

Dessutom lyfter företaget mjuka värden som gemenskap, trygghet och vacker natur. Detta är ett exempel när platsens värden och företagets behov går hand i hand. Argumentationen lockar nämligen inte minst kvinnor och kvinnor väljer ofta bostadsort för familjen.

2

Höga jämställdhetsmål

Mondi Dynäs arbetar aktivt med att skapa en inkluderande rekryteringsprocess, med syftet att skapa en stor och bred bas att rekrytera ifrån. Detta är bara ett av sätten. Koncernen har som globalt mål att 2030 ska 30 procent av de anställda vara kvinnor.

3

Koppla till platsen

För att ytterligare locka med platsen har Mondi skickat med länk till Kramfors kommuns flytta hit-sida i samband med rekrytering.

4

Employer Branding-kampanj med platsmarknadsföring och ambitiösa jämställdhetsmål

En ny rekryteringssida att driva trafik till och lägga ut tjänsterna på skapades.

10 tjänster - 19 platser

Annonserades 17/2 - 20/3

4 Gruppchefer
6 Produktionsledare
1 Processingenjör
1 Operationscontroller
2 Driftsäkerhetsingenjörer
1 Linjechef, Energi och återvinning
1 Wood controller
1 Hållbarhetsingenjör
1 Facility Manager
1 Förrådschef

5

40 kommunikationsinsatser på fyra veckor

215 551 exponeringar på Facebook (1.6t klick)
122 964 har sett artikeln om Robin i VK och TÅ (1.2t klick)
120 975 har sett artikeln om Jessica i VK och TÅ (2.2t klick)
74 265 exponeringar på LinkedIn (0.4t klick)
12 400 exponeringar på Google Ads (0.5t klick)
2 057 unika besökare på Mondijobs.se

6

Statistik från kampanjen

Totala antalet sökanden under kampanjen uppgick till 169 st. Antalet kvinnliga sökande gick från 10 procent 2021 till 28 procent 2022. Det är även fler kvinnor som anställts (36%) än tidigare.

7

Vad gick då bäst?

Bäst resultat fick korta citat-filmer i SoMe och skrivna stories som publicerades som
nativeartiklar i dagspress på utvalda orter.

Överlag lockade berättelser och filmer med kvinnor fler – även fler män!

Det var också ett lyckat drag att göra egna, riktade SoMe-inlägg mot vissa städer,
med tjänstemannainriktade annonser i tjänstemannastäder osv.

Riktad annonsering mot vissa universitet gick bra för pengen på LinkedIn.

8

Inte bara kampanjen

Utöver ovanstående kampanj gjorde Mondi Dynäs även en del andra rekryteringsaktiviteter, för ännu fler tjänster. Från februari till oktober 2022 sökte sig närmare 300 personer till företaget och ett 40-tal anställdes.

Ladda ner broschyren om Best Case Mondi

Ett exempel på hur du kan nå ut med din rekrytering och samtidigt locka med platsen och dess mjuka värden.

PNG - 1.3MB