”Ridskolan är en arena för tillväxt och samverkan”
Annika Lundqvist, Härnösands ridskola
Härnösands ridskola är en förening med 350 aktiva medlemmar, fyra anställda (varav två på halvtid samt flera timanställda) och 23 hästar. För att ta nästa steg i ridskolans utveckling har Annika Lundqvist anställts.
Med en bakgrund inom affärsutveckling, kommunikation och sina senaste erfarenheter som mediarådgivare på Bonnier News, bidrar hon med värdefull kompetens för ridskolans fortsatta utveckling.
– Jag har många idéer om hur vi kan utveckla verksamheten, men mitt fokus just nu är att jobba med teamet, säger Annika.
En av ridskolans styrkor är tydlig struktur och väl inarbetade rutiner. Att jobba med hästar kräver uppmärksamhet och kommunikation. Görs det inte på rätt sätt kan det bli farligt.
– Genom att ha en strukturerad arbetsmiljö och tydliga rutiner skapar vi en säker miljö. Det är något som företag kan inspireras av.
Dessutom lyfter hon fram att forskning visar att ridsporten utvecklar ledarskapsförmågor.
”Vi kommunicerar och samarbetar hela tiden, det är nödvändigt för att allt ska fungera så lätt och tryggt som möjligt.”
Härnösands ridklubb har en bred verksamhet, från barn till vuxna, och erbjuder dessutom ridning för personer med funktionsvariationer, tävlingsgrupper och för personer över 65 år.
– Vi tittar nu även på hur vi kan skapa aktiviteter för dem som vill vara i stallet men som inte vill rida.
Att jobba med att behålla medlemmarna är både en självklarhet och en nödvändighet.
– De är våra ambassadörer och kan inspirera nya medlemmar. Det stärker gemenskapen och gör det också mer attraktivt för företag att samarbeta med oss.
Härnösands ridskola är, precis som andra föreningar, beroende av både ideella krafter och ekonomiskt stöd rån företag. Annika betonar hur viktigt det är med samarbeten som gynnar båda parter.
– Företag vill inte bara ge, de vill också få något tillbaka. Framtiden handlar om att skapa samarbeten som är värdefulla för både föreningar och företag. Företag vill ha frisk personal med en aktiv fritid, och det kan vi erbjuda – både för dem och deras familjer. Just paketering är något jag kommer att arbeta mer med framöver.
Samarbeten stärker både föreningens och företagens varumärken. Att synas tillsammans med starka partners är en vinst för alla, och Annika är övertygad om att sådana samarbeten blir allt viktigare i framtiden.
Samverkan mellan olika föreningar är också en viktig del. Nyligen möttes Kramfors Ridklubb, Örnsköldsviksortens Ryttarklubb och Härnösands ridskola för att diskutera vidare hur de kan samarbeta och lära av varandra.
– Jag ser fram emot att vi kan utvecklas tillsammans och inspireras av varandra, avslutar Annika.
Härnösands ridskola visar att tydliga rutiner och en säker arbetsmiljö är viktiga faktorer som företag kan inspireras utav.
Erbjud aktiviteter som både främjar fysisk aktivitet och skapar gemenskap, vilket är en attraktiv förmån för företag som vill bidra till sina anställdas hälsa och trivsel.
Paketera samarbeten som gynnar näringsliv, föreningar och kommun.
”En samordnare är nyckeln för lyckat samarbete”
Micke Berggren, Kramfors-Alliansen
”Våga samarbeta med den som är olik dig”
Sofie Holmgren, samordnare Bygdsam Nätradalen
”Ta vara på kraften i det ideella engagemanget”
Mia Karlsson, ordförande Leader Höga Kusten och Sollefteå Skidor
”Partnerskap i stället för sponsring är ett nytt sätt att tänka”
Julia Sandberg, Bygg & Byggledning i Örnsköldsvik
”Vi ser det som att föreningen säljer social hållbarhet”
Jonas Wessling, Härnösands Handbollsförening
Höga Kusten Destinationsutveckling AB
Järnvägsgatan 6, 891 31 Örnsköldsvik
info@hkdest.se
Org.no: 556961-4067