”Partnerskap i stället för sponsring är ett nytt sätt att tänka”
Julia Sandberg, Bygg & Byggledning i Örnsköldsvik
Julia Sandberg äger tillsammans med sin man Joakim företaget Bygg & Byggledning i Örnsköldsvik. Företaget är beläget i Köpmanholmen och drivs till största del av Joakim. I sin tidigare anställning på välfärdsförvaltningen i Örnsköldsviks kommun representerade Julia bland annat kommunen i sitt uppdrag som välfärdsambassadör. Hon är även engagerad styrelsemedlem i Bygdsam Nätradalen. Som inflyttad till Höga Kusten vet Julia – ursprungligen från Skåne – hur det är att komma som ny till en plats, och hennes tankar om hur olika parter kan samverka för att locka och behålla arbetskraft kretsar mycket kring mottagande. Men också kring att behålla personal – Bygg & Byggledning har vuxit snabbt och på två år fått tio anställda, som de vill behålla.
– Vi vill gärna anställa lokalt förankrad personal. Det måste inte betyda att man är härifrån, men gärna att man vill bo här i Nätradalen. Vi tror att det är mer hållbart utifrån flera perspektiv. Man har lokalkännedom, åker förbi taket eller fasaden som man har bytt, träffar kunden på affären – man ska känna en stolthet för det jobb man utfört. ”Jag bor och lever här, jag bygger Nätradalen och vill verka för det lokala”. Vår önskan är att alla som arbetar med oss ska känna lika mycket stolthet som vi gör för företaget och det vi tillsammans åstadkommer.
För att lyckas locka och behålla arbetskraft på landsbygden har Julia Sandberg, utifrån egna erfarenheter och samtal med andra som möter liknande utmaningar, några tankar kring åtgärder som skulle kunna leda framåt till ett bättre mottagande.
Som företagare skulle det kunna vara värt en slant med en samordnare, koordinator eller lots – vad man nu vill kalla det – som tar kontakt med intresserade inflyttare och hjälper dem att hitta rätt. Ställer frågor som ”Vad är ni för en familj, var vill ni bo, vad har ni för fritidsintressen, vad vill din respektive ha för jobb?”. Lotsen hjälper till med att etablera kontakt både med arbetsgivare, föreningar och andra i bygden.
När man är ute och säljer in till exempel Höga Kusten hjälper det mycket att kunna visa att ”De här tjänsterna söker vi just nu, du behövs!”. Ibland kan det bli lite för allmänt hållet när man pratar om att flytta till en ny plats.
Som företagare får man ofta frågan om att sponsra föreningar. Vad kan jag som företagare efterfråga, mer än en skylt på arenan? Föreningen kanske kan erbjuda träningstillfällen åt våra anställda, för bygdens barn, eller kanske hjälpa till med en kickoff? Ett partnerskap som ger mervärde för andra, vilket vi tycker är viktigt.
”En samordnare är nyckeln för lyckat samarbete”
Micke Berggren, Kramfors-Alliansen
”Våga samarbeta med den som är olik dig”
Sofie Holmgren, samordnare Bygdsam Nätradalen
”Ta vara på kraften i det ideella engagemanget”
Mia Karlsson, ordförande Leader Höga Kusten och Sollefteå Skidor
”Vi ser det som att föreningen säljer social hållbarhet”
Jonas Wessling, Härnösands Handbollsförening
”Ridskolan är en arena för tillväxt och samverkan”
Annika Lundqvist, Härnösands ridskola
Höga Kusten Destinationsutveckling AB
Järnvägsgatan 6, 891 31 Örnsköldsvik
info@hkdest.se
Org.no: 556961-4067