Hela Höga Kusten området, Umeåregionen och Kvarkens skärgård samarbetar för att locka fler turister till Kvarkenregionen.
Spotlights huvudsakliga mål var att utveckla turistiska produkter och paket med utgångspunkt i det gemensamma gränsöverskridande världsarvet. Ett antal olika aktiviteter genomfördes inom ramen för projektet. Både utveckling av nya produkter och paket, nytt marknadsföringsmaterial och marknadsföringsaktiviteter riktade mot utlandsmarknaden.
Ett stort filmmaterial producerades där alla tre destinationer visades upp som möjliga resmål under en och samma resmål. Two Countries – One World Natural Heritage har varit det gemensamma namnen för området.
En världsarvsmeny utarbetades med råvaror från alla tre destinationer. En informationsvägg togs fram på Wasa Express som går mellan Umeå och Vasa. De framtagna produktpaketen har marknadsförts genom deltagande på mässor, workshops och events.
Projektet fanns representerat både i nationella och internationella sammanhang, bl.a. vid två tillfällen vid Swedish Workshop (Visit Sweden), Matkamässan i Helsingfors och Österbottens stormässa i Vasa. Vi fick även möjlighet att delta vid ett säljevent i västra delen av Tyskland som ordnades av Visit Finland. Vid dessa tillfällen har knutits kontakter med researrangörer. Inom projektet genomfördes också workshops och seminarier för företag i regionen.
Oktober 2015 – maj 2018.
Budgeten för projektet var 7,5 miljoner kr och finansierades av Kvarkenrådet, Österbottens förbund, Länsstyrelsen i Västernorrland, Landstinget i Västernorrland, Vasaregionens Utvecklings AB, Vasa Stad, Umeå kommun, Botnia Atlantica och Höga Kusten Destinationsutveckling.
Målet är bl.a. att genom samarbete ta fram konkreta gränsöverskridande produktpaket och marknadsföringsmaterial som visar på besöksanledningar för att attrahera fler besökare att ta del av världsarvet och dess närregioner på ett hållbart sätt.
Alla åtgärder är riktade till gemensamt överenskomna marknader och skall kunna användas i samarbetet över landsgränserna i Kvarkenregionen. De utarbetade koncepten testas under projekttiden samt skall fungera som modeller efter projekttiden. Här utgör samarbetet med destinationsbolagen i de berörda regionerna en viktig del.
Målgruppen för projektet är företagare, turistorganisationer och världsarvsförvaltare i dessa tre delregioner.
Projektet väntas bidra till att höja antalet besökare i regionen, samtidigt som det kompletterar Umeå och Vasas gemensamma arbete med Midway Alignment och strävan efter förbättrade förbindelser och ökat utbyte över Kvarken.
Här kan du ladda ner olika dokument som tagits fram inom projektet.
Höga Kusten Destinationsutveckling AB
Järnvägsgatan 6, 891 31 Örnsköldsvik
info@hkdest.se
Org.no: 556961-4067