Fortsatt höga siffror i juli – trots att konkurrensen om besökarna nu omfattar hela världen efter att pandemirestriktionerna släppt. Detta visar de preliminära siffrorna från SCB. –Det är mycket glädjande att se att Höga Kusten fortfarande står högt på besökarnas val. Juni och juli månad tillsammans visar på en sjuprocentig ökning från ifjol, och hela elva procent upp mot 2019, säger Mia Karlsson, VD för Höga Kusten Destinationsutveckling.
Intresset för Höga Kusten är fortsatt stort och på årets första sju månader är ökningen hela 25 procent upp mot ifjol och 13 procent upp gentemot 2019.
– De som har besökt oss i år har varit pålästa och vårt jobb med bland annat Höga Kusten Turistservices Semesterplanerare visar att våra besökare har stannat längre och upplevt mer, säger Mia Karlsson.
Näringens syn på sommaren
Anna Hellgren, verksamhetsledare för besöksnäringsföretagen i Höga Kusten Turism, säger att hon märker av en känsla av att det varit en bra sommar för de flesta.
– Evenemangen har äntligen kommit i gång igen och våra entreprenörer har stått rustade med det bästa värdskapet för att ta hand om gästerna som fått med sig positiva upplevelser av både event och natur hem, säger hon.
Nu återstår det att vänta på statistiken på den sista sommarmånaden, augusti. De utländska gästerna har kommit tillbaka redan i början av sommaren och augusti brukar vara stark bland utländska besökare. Under de första två sommarmånaderna har de utländska gästerna ökat med 25 procent gentemot 2019. Vi närmar oss att var femte gäst på våra kommersiella boendeanläggningar är en internationell gäst.
– Trots fina siffror på gästnätterna har vissa av våra företagare känt av att det varit mindre folk i omlopp i juli. Förklaringarna vi har hört är att hushållen redan börjat hålla lite hårdare i börsen och väljer färre tillfällen att spendera pengar på restaurang och upplevelser. Att sommarvädret i juli var tidvis blåsigt och svalt har inte heller gynnat matställen med stora uteserveringar. Sedan har ju också många lokalbor åkt iväg på längre semestrar i år och därmed spenderat lite mindre på hemester, säger Anna Hellgren.
Höst och Eldvecka
Höga Kustens besöksnäringsstrategi omfattar en förlängning av säsongen och i år har många säsongsöppna företag valt att hålla öppet längre in i augusti och Höga Kustens Turistservice håller öppet vid Högakustenbron ytterligare några veckor. Gästnattsstatistiken visar också att intäkterna per belagt rum/bädd går upp – också det i linje med besöksnäringsstrategin.
– Det går i helt rätt riktning och nu avslutar vi sommaren och går in mot hösten där vi i år siktar på att göra Eldveckan (höstlovet) attraktiv för både besökare och invånare i Höga Kusten, avslutar Mia Karlsson.
Preliminära gästnätter enligt SCB t.o.m juli 2022:
2022: Totalt januari – juli : 445 457 (ökning 25, 4 % mot 2021) , varav 75 234 utländska gäster (ökning 210% mot 2021)
2019 Totalt januari -juli: 393 452 varav 54 875 utländska gäster
2022 juni + juli: 264 778 (ökning med 7 % mot 2021) varav 51 452 utländska gäster (ökning med 191 % mot 2021)
Hotell : 98 497 (ökning med 14 % mot 2021)
Camping/stugor vandrarhem. 166 281 ( ökning med 3,2 % mot 2021)
2019 juni + juli: 238 675
Hotell: 74 500
Camping/stugor/vandrarhem: 164 175
Detta pressmeddelande publicerades ursprungligen på Mynewsdesk, klicka här för att se pressmeddelandet i Mynewsdesk.