Stolthet och ansvar. Två kraftfulla ord som symboliserar den kärlek och respekt vi som bor här känner för vår plats. Och det är inte bara vi, Högakustenbor, som känner så utan de flesta som besöker oss vill gärna bidra och känner ansvar för vårt fina område som lockar allt fler. Under de närmsta åren vill vi att Höga Kusten ska utvecklas till en attraktiv hållbar och tillgänglig plats dit allt fler längtar. För att den resan ska ske på ett hållbart sätt har vi brutit ner den i ett antal olika och viktiga steg som tar oss framåt. Vårt Höga Kusten-löfte och uppmuntran till besökare att ta en skräpplockarpåse är några exempel.
När du kommer till Höga Kusten lovar vi dig ett genuint Höga Kusten-värdskap. Där du som besökare möts av ett ”hej” när du kliver in på en restaurang eller ett ”god morgon” vid hotellfrukosten. Kort och gott: ett varmt bemötande från näringsidkare och lokalbefolkning.
I gengäld vill att du som besökare tar ansvar. Att du ser din roll i arbetet för ett mer hållbart resande. Med kampanjen ”Lova Höga Kusten” vill vi att du ska lova saker som att ta med dig ditt skräp, inte elda på berghällar och inte riskera ditt eller andras liv när du tar selfies. Ta gärna Höga Kusten-löftet på lova.hogakusten.com och uppmuntra dina vänner att göra detsamma.
Tillsammans med Håll Sverige Rent har vi tagit fram en skräpplockarpåse som du hittar hos Höga Kustens InfoPoints. Ta med dig en eller flera påsar och ser du skräp i naturen eller på gatorna, plocka upp det och lägg det i påsen. Sortera det sedan så gott det går: hemma, på återvinningsstationen, i ett soprum eller i närmsta soptunna. Huvudsaken är att skärpet inte ligger kvar i naturen.
Känn dig hjärtligt välkommen att tillsammans med oss värna och vårda Höga Kusten till kommande generationer.
Vill du veta mer om hur vi i Höga Kusten arbetar med hållbar utveckling?
Besök: www.hkdest.se/destinationsutveckling/hallbarhet
På www.hsr.se kan du läsa mer om Håll Sverige Rent och deras viktiga arbete.
Detta blogginlägg publicerades ursprungligen på Mynewsdesk, klicka här för att se inlägget i Mynewsdesk.