Sollefteå kommun har, med stöd av material från Höga Kustens gemensamma talangattraktionsarbete, utvecklat en ny verktygslåda för att stärka kommunens platsvarumärke. Verktygslådan är tillgänglig för invånare och företag som vill lyfta fram Sollefteå i sin marknadsföring.
– Talangattraktion erbjuder ett fantastiskt fint material som rimmar med vår bild av Sollefteå, säger Jennifer Andersson, kommunikatör och ansvarig för platsvarumärket.
I oktober 2024 lanserades verktygslådan vars målsättning är att underlätta för privatpersoner, företag och föreningar att använda Sollefteås varumärke och på så sätt påverka bilden av kommunen i en positiv riktning.
Jennifer är stolt över resultatet av det arbete hon och kollegan Anette Bodén drivit.
– Det känns superkul att vi som kommun nu möjliggör att alla som bor i Sollefteå kan stärka bilden av vår plats. Marknadsföring kan vara svårt, och alla företag har inte den kompetensen. Då är det viktigt att vi som kommun gör något.
Arbetet har präglats av en agil och experimentell process. Genom att börja med en strategisk översikt av tillgängligt material har kommunen stegvis byggt upp verktygslådan.
”Vi har fått med oss många under resan och engagemanget har varit stort.”
Verktygslådan har tagits fram med hjälp av material från Talangattraktion Höga Kusten i form av inspirerande texter, bilder och film. Material som lyfter fram viktiga frågor kring bland annat kompetensförsörjning samt hur man kan locka och behålla talanger i området.
– Det är viktigt att ha dessa samarbeten på regional nivå. Ibland kan det kännas tungt att driva sådana här projekt, men man kan ha två hattar samtidigt, både regional och lokal. Det skapar nya möjligheter och bidrar till utveckling.
Nu är ambitionen är att fortsätta utveckla verktygslådan, utifrån efterfrågan och gärna med mer material från Talangattraktion Höga Kusten.
– Projektet erbjuder ett fantastiskt fint material som rimmar med vår bild av Sollefteå. Jag skulle gärna se fler bilder från Sollefteås alla årstider, det är något som jag önskar mer av.
Skulle du tipsa andra om att använda den?
– Absolut. När det redan finns material, då ska det användas. Det känns onödigt uppfinna hjulet på nytt.
Höga Kusten Destinationsutveckling AB
Järnvägsgatan 6, 891 31 Örnsköldsvik
info@hkdest.se
Org.nr: 556961-4067