Kommunikationsaktiviteter 2025

Målet med all vår kommunikation är att Höga Kusten ska utvecklas till en destination med attraktionskraft i internationell klass till år 2030. En attraktiv, hållbar och tillgänglig plats dit allt fler längtar. Nedan kan du läsa mer om de marknadsföringsinsatser som planeras under året.

Ladda ner kommunikationsstrategin

Här kan du ladda ner en populärversion av vår kommunikationsstrategi. I den kan du läsa mer om våra målgrupper, utmaningar och styrkor.

Vinter-kampanj

Kampanjperiod: 11 november - 31 mars

Bakgrund: Höga Kusten vill vara en året runt-destination och har ett bra utbud av vinteraktiviteter både i inlandet och vid kusten. Genom att tydligare och vassare satsa på vinter i Höga Kusten attraherar vi nya målgrupper och skapar reseanledningar under fler säsonger, vilket gynnar både besökare och lokalbefolkning.

Information

Kampanjinformation till vinter

Syftet med denna besöksnäringsinsats är att positionera och stärka Höga Kusten som vinterdestination. Vi vill få fler att upptäcka den bredd Höga Kusten erbjuder när det kommer till vinteraktiviteter och vilken hög kvalitét skidanläggningar och spår håller.

Fler besökare som bokar boende, aktiviteter och andra upplevelser. Återkommande besökare som rekommenderar andra.

Aktiva naturälskaren i alla åldrar och konstellationer. Barnfamiljer med vikt på, sport- och påsklov.

Umeå, Sundsvall, Östersund. Stockholm/Mälardalen.

Vinter i Höga Kusten. Bra utbud i princip hela destinationen, den kustnära skidåkningen och

vandringen är unik. Några av de aktiviteter vi lyfter är: vintervandring, längdskidåkning, alpint, långfärdsskridskor, hundspann samt uteaktiviteter med lägerelden i fokus.

Rörligt material som visar upp den storslagna vintern, vinteraktiviteter och lägereldskänslan.

Betald annonsering på SoMe, digital annonsering i strategisk press.

www.hogakusten.com/vinter

En nedladdningsbar mapp med bilder/filmer/inspirationstexter som medlemmar i

Höga Kusten Turism kan dela i sina kanaler för att skapa ytterligare spridningseffekter. https://www.hkdest.se/verktygslada/ 

Vintermaterial

Var med och sprid bilden av ett vintrigt Höga Kusten

Sportlovs- kampanj

Kampanjperiod: januari-mars

Vi vill att Höga Kusten ska vara ett attraktivt resmål för familjer med skollovslediga barn. Genom att marknadsföra vår plats mot denna målgrupp kan vi bidra till att locka besökare under perioder på året då våra anläggningar normalt sett inte är fullbelagda. Vi fokuserar på sportlov och höstlov eller Eldveckan som vi säger här.

Tanken är att lyfta de upplevelser i Höga Kusten som främst vänder sig till barnfamiljen både vad gäller generell marknadsföring samt erbjudanden från Höga Kustens entreprenörer.

Marknadsföringsinsatserna sker genom betald annonsering på SoMe och organisk trafik på Facebook och Instagram.

Kampanjwebbplats:
 https://www.hogakusten.com/sv/sportlov 

Försommar-kampanj

Kampanjperiod: 31 mars - 15 juni

Bakgrund: Fler besökare tidigare på säsongen ger jämnare flöden och mer intäkter till destinationen och en roligare plats för lokalbefolkningen.

Information

Kampanjinformation till försommar

Visa allt som Höga Kusten har att erbjuda under försommaren t.ex.: campingar,

gårdsbutiker, restauranger och anläggningar.

Få målgruppen att besöka Höga Kusten antingen över en helg eller en längre period. 

Nöjda besökare återkommer och rekommenderar till andra.

Den aktiva naturälskaren som kommer med familjen, själva eller i par och stannar en

helg eller en weekend. En stark målgrupp är husbils- och campinggäster samt ”nya medelåldern”

dvs 57-70-åringar som kan resa när de passar, stanna längre och vill uppleva mycket kopplat till mat, natur och besöksmål.

Umeå, Sundsvall, Östersund. Stockholm/Mälardalen. Här adderar vi

Västerbotten – vi lockar med barmark till områden som har snö långt in på året.

Tid i Höga Kusten. 2 dagar i Höga Kusten laddar dina batterier som en veckas semester.

Bildspel som leker med ordet tid.

Betald annonsering på SoMe. Guld och silver-medlemmar har möjlighet att nyttja sitt

medlemskap. Influencer Marketing.

www.hogakusten.com/sv/forsommar

En nedladdningsbar mapp med bilder/filmer/inspirationstexter som medlemmar i

Höga Kusten Turism kan dela i sina kanaler för att skapa ytterligare spridningseffekter.

Husvagn & Husbil-kampanj

Kampanjperiod: 15 april – 15 juni

Bakgrund: Antalet campinggäster ökar och oftast är de en målgrupp som besöker oss både tidigare och senare på säsongen. Antalet campingaktörer växer i området.

Information

Kampanjinformation för husvagn & husbil

Visa målgruppen den stora bredd av campingar och ställplatser som Höga Kusten har att erbjuda under försommaren samt hösten.

Få målgruppen att besöka Höga Kusten antingen över en helg eller en längre period. Förhoppningsvis är de nöjda och återkommer samt rekommenderar oss till andra.

Husbils- och campinggäster samt ”nya medelåldern” dvs 57–70-åringar som har möjlighet att resa när de passar, stanna längre och vill uppleva mycket.

Umeå, Sundsvall, Östersund. Stockholm/Mälardalen. Här adderar vi Västerbotten.

Din plats mitt i … naturen, staden, solnedgången, utsikten, äventyret.

Bildspel.

FB, olika grupper med inriktning husbil/husvagn, bloggare /influencer. Betald annonsering på SoMe. 

www.hogakusten.com/sv/forsommar. Finns även en egen sida för Husvagn & Husbil på hogakusten.com. 

Föra dialogen med våra campingar/anläggningar som erbjuder camping och ställplatser. 

Föra dialogen med våra campingar/anläggningar som erbjuder camping och ställplatser. 

Höst-kampanj

Kampanjperiod: 10 augusti - 15 oktober

Bakgrund: Hösten är en fantastisk tid med vackra färger och ett bra utbud på aktiviteter som vandring, fiske, paddling, smaker och cykling. Fler besökare under hela året ger jämnare flöden och mer intäkter till destinationen. Genom att tydligare och vassare satsa på hösten i Höga Kusten attraherar vi gamla och nya målgrupper och skapar fler reseanledningar. Förutom insatser mot vår målgrupp den aktiva naturälskaren görs insatser till barnfamiljer inför Eldveckan (höstlovet) samt mötes- och konferensgästen.

Information

Kampanjinformation till höst

Att få fler att besöka Höga Kusten under hösten både besökare, men även fritidshusägare som vill passa på att spenderar några dagar i området innan de stänger stugan för vintern.

Fler besökare som bokar boende, aktiviteter och andra upplevelser. Återkommande besökare som rekommenderar andra.

Aktiva naturälskaren, traillöparen, campinggästen och de unga pensionärerna som kan resa

när det passar. För barnfamiljer vill vi locka med eventet Eldveckan, V 44 (höstlovet).

Umeå, Sundsvall och Östersund. Stockholm/Mälardalen.

Upplev hösten i Höga Kusten; aktiviteter som höstvandring, paddling, fiske olika specifika erbjudanden från Höga Kustens entreprenörer och givetvis Eldveckan vecka 44 under höstlovet. Möten- och konferensgästen är en prioriterad målgrupp, speciellt för Höga Kusten Grupp och Konferens (gruppresebyrån).

Rörligt material som visar upp vår fina höst och dess utbud.

Betald annonsering på SoMe. Guld och silver-medlemmar har möjlighet att nyttja sitt medlemskap.

www.hogakusten.com/host 

En nedladdningsbar mapp med bilder/filmer/inspirationstexter som medlemmar i

Höga Kusten Turism kan dela i sina kanaler för att skapa ytterligare spridningseffekter.

Eldveckan vecka 44

Kampanjperiod: Eldveckan v.44 avslutar hösten

Den övergripande marknadsföringen både i rörligt och bild ropar in till landningssidan: eldveckan.se Marknadsföring sker även av enskilda entreprenörers erbjudanden. Detta sker i organiska och köpta inlägg. Redan under sommaren när våra besökare är här vill vi väcka ett intresse hos dem om att komma tillbaka till höstlovet. I det arbetet använder vi främst oss av våra InfoPoints och Höga Kusten Turistinformation vid Hotell Höga Kusten.

Målgruppen för Eldveckan är både lokalbor och besökare. Marknadsföringsinsatserna av Eldveckan sker främst via betald annonsering på SoMe.

Louise Nordlander

Kommunikation

Louise kommer närmast från ett arbete som kommunikatör på Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län. Hon har en journalistisk bakgrund och har även arbetet som copywriter på en reklambyrå. Louise gillar dialog och informationsutbyte, något hon har glädje av i sitt jobb som ansvarig för Höga Kustens kommunikation.