Höga Kusten storsatsar på värdskap.

Höga Kusten storsatsar på värdskap.

Ett gott värdskap handlar i grunden om nöjda kunder som ökar det enskilda företagets konkurrenskraft. 

Höga Kusten ska bli vida känt för sitt goda värdskap. (Följ länken för att veta mer om utbildningen som nu är klar) Bakom satsningen ligger kommunernas utvecklingsbolag Höga Kusten Destinations-utveckling AB och näringslivsägda Höga Kusten Turism AB som gemensamt har identifierat värdskap som en betydelsefull konkurrensfaktor för destinationen.  



– Höga Kusten har av flertalet aktörer pekats ut som en av Sveriges särskilt intressanta destinationer med stor tillväxtpotential. För att uppfattas som en sammanhållen destination i världsklass behöver vi jobba strategiskt och tillsammans mot gemensamma mål. Genom att lyfta bemötandet ytterligare en nivå har vi goda förutsättningar att attrahera ännu fler besökare och därmed generera nya arbetstillfällen, säger Peter Holmqvist, VD för Höga Kusten Destinationsutveckling AB.

 

Ett av verktygen i satsningen är en webbaserad värdskapsutbildning som riktar sig till alla aktörer inom besöksnäringen. Förutom att beröra värdskapsfrågor kommer den interaktiva utbildningen också innehålla destinationskunskap.

 

Som ciceron för denna kunskapssatsning har destinationen lyckats värva Magdalena Forsberg vars hjärta klappar varmt för sin hembygd. Den folkkära skidskytten och programledare för Mitt i Naturen guidar med glädje och energi genom utbildningen och tar oss med på en resa genom Höga Kusten.

 

'Det känns supertrevligt att få göra det här. Jag älskar verkligen Höga Kusten! Jag vill att många ska kunna ta del av allt som regionen har att erbjuda och tillsammans kan vi göra Höga Kusten till en framgångsrik och välbesökt destination.' säger Magdalena Forsberg. 

 

Se Magdalena berätta om sin kärlek för Höga Kusten!

Det näringslivsägda marknadsbolaget Höga Kusten Turism hälsar utbildningen välkommen med entusiasm: 

 

– Våra medlemmar har länge efterfrågat värdskapsstärkande verktyg som är enkla att integrera i den dagliga driften och som säkerställer ett professionellt bemötande av våra gäster. Ett gott värdskap handlar i grunden om nöjda kunder som ökar det enskilda företagets konkurrenskraft och därmed också destinationens, säger Catarina Molitor Sjöberg, ordförande för Höga Kusten Turism AB.

 

Det företag som har fått förtroendet att utforma utbildningen är Xpectum AB som tidigare har genomfört flera likande uppdrag. T ex producerades volontärsutbildningen för Falun 2015 där runt 1 800 volontärer förbereddes för sin uppgift som ambassadörer för ett välkomnande evenemang.

 

- Det ska bli spännande att vara med och vässa en välkomnande kultur i en fantastiskt vacker destination. Ledordet för att lyckas är tillsammans. I större organisationer är det viktigt att alla ser samma mål och ställer upp på de gemensamma värderingar som finns. När vi fick vara med på en av destinationens samlingar i våras så slogs vi av både engagemanget i frågorna och den stora uppslutningen. Just detta är viktiga grogrunder för att vi ska lyckas, säger Johan Davidsson affärsområdesansvarig på Xpectum AB  

 

 

För kommentarer:

Peter Holmqvist, VD Höga Kusten Destinationsutveckling AB, 070 696 64 32
Catarina Molitor Sjöberg, ordförande Höga Kusten Turism AB, 070 578 40 56
Johan Davidsson, affärsområdesansvarig Xpectum AB, 070 543 04 70
 

Fakta: Höga Kusten Destinationsutveckling AB
Höga Kusten Destinationsutveckling är ett kommunalt bolag som bildades våren 2014 och som har som uppgift att främja den strategiska utvecklingen av besöksnäringen i Höga Kusten. Totalt är vi fyra kommuner som tillsammans jobbar för framtidens Höga Kusten -Härnösand, Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsvik.

 

Fakta: Höga Kusten Turism AB
Höga Kusten Turism är ett destinationsbolag som ansvarar för sälj- och marknadsföring av destinationen Höga Kusten. Bolagets verksamhet bygger på samarbete mellan företag, föreningar och entreprenörer som verkar inom turistnäringen i området. 

 

Fakta: Xpectum AB
Xpectum har producerat interaktiva utbildningar sedan 1996. Kunder inom värdskapsutbildningar är t ex Astrid Lindgrens Värld och SkiStar. Bolaget har sitt säte i Åre. Xpectum AB är medlem i Sveriges auktoriserade utbildningsföretag, SAUF.